Det är andemningen i rapporten Kulturplattform som kommunen i samarbete med andra intressen har offentliggjort. Riktigt hur framgår inte i denna viljeförklaringen, men förebilder är hippa Meatpacking District på Manhattan och Ködbyen i Köpenhamn.

Mottot är ”kulturdriven stadsutveckling”. Företag som Spotify och Södermalms spelutvecklare underblåser Stockholms dynamik som nya medias huvudstad. Stockholm är näst efter Silicon Valley störst när det gäller enhörningar, det vill säga startups värda över 1 miljard dollar. Blir de trångt inne i stan flyttar de ut till Slakthusområdet hoppas man. Tillsammans med kulturarbetare i konstgallerier, teaterscener och allt annat som hör kulturen till. Globen och sportarenorna är redan lokomotiv.

F d marknadshall för småboskap

Mat, kultur och upplevelser är riktmärken för denna samverkan mellan staden, byggare och fastighetsägare. Tätt knutet de kulturella och kreativa näringarna. Rapportens målbild kan tyckas luftig. Men den ger syre till en kreativitet för en upplevelsestad där nytt och gammal blandas.

, Läs mera:

Enskedebilder: Vad är det som händer borta vid Slakthuset?

Stockholms stad, kulturförvaltningen: Slakthusområdets kulturplattform


/ Av Ingemar Lindmark