TIMSS 2019 mäter svenska högstadieelevers kunskaper i matematik och naturvetenskap. I en rapport från Svenskt Näringsliv redovisas prestationerna för årskurs 8. Jämförelsen gäller skolor i storstäder med förorter gentemot landsbygden/mindre orter. Och där emellan medelstora städer.

Rapporten visar att elever på landsbygd och mindre orter presterar betydlig sämre än i storstadsgruppen, även rensat för skillnader i bakgrundsvariabler . Sannolikheten att landsbygdseleven når avancerad nivå i matematik är bara hälften mot vad som gäller för storstadseleven. De mellanstora att landsbygdseleven städerna hamnar i mitten.

Den som tänker lämna Stockholm för att barnen ska få bättre skolgång bör nog ta sig en funderare. TIMSS analytiker tror att mobbning och disciplinstörningar är vanligare problem på landsbygden. Extrastöd i de två ämnena är inte lika vanligt. Föräldrar och lärare har högre förväntningar på elever i en storstad än på landsbygden.

Inte en pengafråga tror utredarna för tilldelade resurser är större ute i landet än i en stor stad. Kommunala och privata skolor bör enligt rapporten strama upp undervisningen. Skickligare skolledning och lärare som höjer studiemålen har prioritet, mest i de glesbefolkade landsdelarna. Dessutom behövs fastare tyglar för att nå ordning och reda.

Det bör påpekas att rapporten är publicerad av Svensk Näringsliv. Ladda ner Bra skolor i hela landet – skillnader i resultat mellan stad och land i TIMSS 2019


/ Av Ingemar Lindmark