Nämdöfjärden är kav lugn denna tisdagskväll 24 september 1895. Lyxiga kustångaren Södra Sverige blev försenad i Stockholm och kör öster om Värmdön i tolv knop. Så lugnt att lotsen tar rast sedan de passerat lömska grunden Franska stenarna, cirka tre kilometer söder om Stavsnäs. I skymningen syns stjärnor och fyren Kofoten på Runmarö.

I salongen med sammetsoffor ska åtta uppasserskor servera ett fyrtiotal passagerare, de flesta kvinnor. Några är emigranter på väg till Amerika. På bryggan står kapten Bodman ovetande att båtens kurs ligger längre ut från Malmölandet än han tror.

Så plötsligt hörs ett brak. Skeppet kanar över ett grund, rullar häftigt och får slagsida. Porslinet rasar från borden. Styckegodset glider över däck. Passagerare ramlar och får panik. Kaptenen lugnar de gråtande med att man nog kan nå land.

Historik. S/s Södra Sverige är byggd 1875 och har nyligen fått ny panna och lyxig inredning för att göra resan bekväm längs kusten till Göteborg. Ingen anar då att ångaren blir en attraktion på Stockholmsutställningen 1897. Det var efter en spekulativ bärgning som gav lärdom för upptagningen av Wasa. Inte heller att båten efter andra världskriget efter en vådlig färd förde 1200 judar från Marseille till Haifa. Men som engelska militären i stället satte i ett koncentrationsläger på Cypern. Mer om det i nästa artikel.

Skeppsbrott. Vatten forsar in och förskeppet sjunker allt mer. Kvinnor och barn kliver i tre räddningsbåtar. Några också i en lotsångare som råkar befinna sig i närheten. Sist att lämna skeppet är kaptenen. Besättningen ror allt vad de orkar för att inte sugas ner då Södra Sverige reser sig och dyker till 56 meters djup.

Ovanför kanonkulorna som ballast kunde dykaren se vraket genom ett fönster för att sköta armar liknande hummerklor.

Bärgning 1897. Vraket hade vilat på botten av Nämdöfjärden om det inte varit för uppfinnaren Per Aron Waller. Han byggde ett 52 meter långt stålrör, 65 cm i diameter och tätt i botten. Dödsföraktande arbetaren Jensen sänktes ner så att han med rörets mekaniska armar kunde fästa linor i båtens ventiler. Lyftkraft i linorna fick man genom att i flera steg pumpa vatten ur 25 pontoner vid ytan.
En erfarenhet som man sedan använde för att få upp regalskeppet Vasa från Stockholms ström. Fast då använde man dykare.

Stormar och dåligt fäste för krokarna i ventilerna försenade bärgningen. Aktiekapitalet i bärgarbolaget Octopus åts upp så bärgningen blev en dålig affär för Waller och andra ägare.

Nationell yra. Masttoppen sågs sticka upp i april 1897. I nästa månad var båten tillräckligt tätad för att kunna bogseras till Stockholmsutställningen på Djurgården.

Solen värmde Stockholm denna 1 juni. Fullt med folk på kajerna och alla fartyg har klätt sig i flaggskrud. Vid tiotiden syns Södra Sverige vid Fjäderholmarna dragen av två bogserare. Grådaskig för all färg har flagnat. Plåten över söndriga ventiler bär spår av krokarna. Ångarnas visslor ljuder och folket hurrar.

Södra Sverige framför Maskinhallen på Djurgården

Skeppet lägger till vid Maskinhallen på Djurgården för att bli attraktion på Stockholmsutställningen. Två av de första besökarna är Oscar II och kronprins Gustaf, som hänger en Vasamedalj på ingenjör Waller. För bärgningen manifesterar det yppersta av svensk ingenjörskonst anses det.

Evenemanget bidrog till svenska nationalstoltheten, likt uppståndelsen då Nordenskiöld med Vega seglade in i Stockholm i april 1880. En annan nationell yra var ingenjör Andrées ballongfärd samtidigt som Södra Sverige drog publik på Djurgården.


/ Av Ingemar Lindmark