Lägg in textrutor i en egen Enirokarta

Google Maps har fördelar, som Street View. Fast Hitta och Eniro har tydligaste svenska kartorna, i varje fall utanför tätorterna.

Med Eniro kan man skapa en egen karta, med markeringar för textrutor. Länken eller inbäddningskoden kan klistras in på den egna webben.

Se instruktion.

 

Posted in närturism | Leave a comment

Spara webbsidor i mobilen enklast med Opera

Norska Opera är bästa bläddraren i surfmobilen, det anser många. Att spara webbsidor lokalt är ofta knepigt men i Opera Mini är ett enkelt. 1) Klicka på O-symbolen i nedre högre hörnet; 2) välj rutan ”Sparade sidor”. Näst meny visar överst sidan som ska sparas – och under listas tidigare sparade sidor. Alltså samma enkla rutin för att läsa dessa.

Länkar fungerar i sparade sidor men det kan bli problem offline med interaktiva kartor och liknande.

Rensningen är viktig för minnet fylls snabbt. Klicka ”Hantera” nederst till vänster och tryck på soptunnan.

Opera Mini laddas ner som app. info: se http://www.opera.com/sv

Posted in Ej kategori | Leave a comment

Gör en utbildningsvideo med skärmbildsbandspelaren Camstudio

Vanliga föreläsningar stöds ofta med OH och andra bilder från en projektor. Förr var det pekpinne, svarttavla och planscher.  Lektioner online kan byggas upp på liknande sätt med en skärmbildsbandspelare. Talet läses in samtidigt som talaren spelar in OH, text, bilder, programbilder med mera – och där musmarkören ersätter pekpinnen.
Läs mera

 

 

 

Posted in Ej kategori | Leave a comment

Förklara sammanhang med Freemind

Hur gör man ett komplext sammanhang begripligt? Ett sätt är att illustrera med ett mindmappingprogram. Det finns flera att välja bland. Ett utmärkt gratisprogram är Freemind.

Läs. mera….

Posted in Ej kategori | Leave a comment

Gör video av bildspel med PhotoFilmStrip

Framgången  för filmerna Ken Burns The Civil wars bygger på bildspel och bra berättare. Programmet för att med panorering ge bilden filmkänsla heter PhotoFilmStrip. Det finns ett antal sådana gratisprogram, några dessutom mer avancerade. PhotoFilmStrip är en molntjänst som är enkel att använda och är därför en bra start. Se presentation och laddning. Där kan appen laddas ner för att organisera verksamheten. Användarnamn, e-postadress och lösen registreras. Basversionen är gratis.

Detta behövs för att producera en bildspelsvideo: Läs mera

 

Posted in Ej kategori | Leave a comment

Skapa en tidslinje med Timetoast.

Text och bilder inprickade på en tidlinje är ofta ett bra sätt att illustrera ett skeende grafiskt. Det finns en mängd timelinetjänster av välja bland på nätet, både gratis och för betalning.

Ett är Timetoast, en molntjänst med gratis basversion som är enkelt att använda. Man registrerar e-postadress och lösen, sedan är tjänsten klar att använda. Timetoast. (Exempel andra gratistjänster).

Läs mera

.

 

Posted in lathund, rutinbesrkrivning | Leave a comment

Berättandet, digital storytelling, öppnar för det nya lärandet

Klanka inte på författarna för att skolans läroböcker, i historia till exempel, fungerar så illa. Bokens format tvingar till hårdpackning av information. Bra som introduktion och för tre sidors läxa som förhörs eller tenteras på prov. Men förstår elever sammanhanget och triggar det till mera läsande. Man längtar till 1800-talet då goda berättare som Anders Fryxell och Carl Grimberg skrev läroböcker.

Å andra sidan floppade e-learning också. Innehållet tog stryk om teknikglädjen fick ta överhanden. Ibland proffsigt men dyrt, men ofta producerat av klantiga amatörer.

Nu har efterkloka pedagoger uppfunnit digital storytelling, som är mer än ett buzzword. Det bygger på det goda berättandet, samma som i antiken eller för vikingarna vid stockelden. Det nya är knytningen till ljud, bild och video.

Ett lysande exempel på digital storytelling är The civil wars som tog fyra år att producera för Ken Burns. En omfattande arkivforskning resulterade i en11 timmar lång video delat på nio avsnitt. Se exempel.  Författaren och historikern David Gaub McCullough bidrar med en av berättarrösterna. Se avsnitten.


Ladda ner video eller MP3

Idag kan man med enkla program för PC eller Apple producera så enkelt att berättandet kommer i första rummet. En bra utbildning för digital storytelling ges på nätet  Lillehammers högskola (registrering krävs).

Man kan göra tvärtom och berätta med text, där bilder och video är inbakad. Ett sådant exempel är denna om Thomas Thorild. Med sina många länkar fungerar texten som en portal för fortsatta studier på nätet.

Posted in Ej kategori | Leave a comment

Spara webbsidor för läsning offline i mobilen

Mitt problem: Jag publicerar stadsvandringar på nätet, som denna 1700-tals-vandring i Gamla stan. Kruxet är att läsa sidan under vandringen i surfmobilen eller paddan. Fungerar oftast bra utom i mobilskugga. Men tappning över mobila nätet kostar, i synnerhet med utländskt abonnemang. Då får man nöja sig med wifi hemma eller på hotellet. Så här kan man läsa sidorna offline på stan.

Lösning 1:

  • Android: Finns sparfunktion kan den variera på mobilmärke och läsprogram. Öppna aktuell websida. Vanligen spara genom att trycka på menysymbolen “plättlaggen” och sedan välja Save / Läs offline etc. Sparade sidor brukar kunna läsas med nytt plättlaggstryck i läsaren f v b till en sidlista.
  • iPhone: Öppna webbsida. Klicka på symbol “ruta med utgående pil”..

Lösning 2: Av flera sparprogram är Pocket (tidigare Read it Later)  bäst, eftersom det stöder både Android och iPhone/iPad – med läsarna Safari, Chrome och Firefox. Dock sämre för Explorer och inte alls Google Maps.

Med Pocketappen laddad i Pcn klickar man på Pocketsymbolen överst på sidan (med den läsare man använder) och  sidan är direkt sparad i Pocketmolnet där den studsar för lagring de surfmobiler man anslutit till tjänsten.

Eller så gör man samma omvandling direkt i surfmobilen. I min Androidmobil genom att klicka på menysymbolen ”plättlaggen” och sedan välja Dela/Share.

.
Aktivera Pocket.

  • I PC: Öppna och följ rutinen för registrering, med ID och mejladress. Sedan aktivering via mejlen.
  • I surfmobil: Öppna Google Play (här i Pcn  ) för Android respektive Appstore/iTunes (här i Pcn   ) för app till iPhone/iPad. Registrera som för alternativet PC.

Hämta för läsning offline:

  • I PC: Visa sidan i webbläsaren. Klicka på Pocketsymbolen. Öppna sedan sidan , klicka på plättaggssymbolen och en lista med ”pocketsidor” visar sig.
  • I surfmobilen: Klicka på ”appkatalogsymolen”, rulla fram till Pocketmärket. Klicka och välj sida för läsning offline. (I denna meny kan man också spara webbsidor: clicka på + och skriv in webbadressen).

Ett problem:Google Maps karta med snittslad bana och tillhörande test för vägbeskrivning går att läsa online, men inte hos Pocket offline. Därför har jag skurit ut kartan med skärmklippsverktyget och sparat detta som bild i Google/Picasa. Därifrån har bilden hämtats till en htlm-sida tillsammans med ett utsnitt av vägvisartexten. Resulterat har sparats som separat sida i WordPress, under sidan med texten för 1700-tals-vandringen. Även kartsidan kan då läsas offline via Pocket. I en PC så här.

.
Installation manual

Posted in Ej kategori | Leave a comment

Tjäna mer pengar på ditt evenemang med liverapportering

Liverapportering med dialogtjänster, som Coveritlive, förekommer ofta vid sportevenemang. Vad som händer refereras löpande och läsaren få kommentera och ställa frågor. Ett exempel på interaktiv chat från tidningarna är Aftonbladets bevakning av Breivikrättegången.

Även konferenser och seminarier börjar så smått använda sådana backchannels. Publiken kan från sina laptops och surfmobiler skicka frågor som projiceras på duken, alltså en utvidgning av det interaktiva seminariet. Eller så följer man presentationen som livestream utifrån, t ex i Bambuser, och ställer frågor som visas på samma sätt.

Läs mera

Posted in Delningstjänster, Seminarietips | Leave a comment

9 råd som får dig att lyckas på en marknad värd 5 miljarder

När traditionella media krymper växer redaktionell kommunikation, dvs uppdragsverksamhet för kundtidningar, digitala nyhetsbrev mm – så att det knakar. Stora tidningshus köper in sig i branschen som omsätter 5 miljarder kr per år. Stampen (GP m fl) betalade nyligen flera hundra miljoner för marknadsledaren OTW. Mycket lönsamma Spoon hos Bonniers spenderade i mars runt 100 miljoner för att få hela Tidningskompaniet, ett företag profilerat med digitala medier, mobil och event.


Ladda ner video eller MP3
Man kan snappa ett och annat av Tidningsbolaget kunnande om man lyssnar på Annelie Stenlings lektion hur man arbetar med content marketing i nyhetsbrev. På Apsis frukostseminarium i februari 2012 gav hon nio goda råd: 1) Jobba med strategin. 2) Var nyttig för mottagaren. 3) Underhåll. 4) Se till att läsaren känner igen sig. 5) Paketera innhållet, slimma. 6) Upprepa, segmentera. Fler nyhetsbrev bättre än ett. 7) Sprid utanför e-postutskicket, t ex Twitter. 8 ) Visa video. Rörlig bild lockar fler. 9) Följ upp, arbetet slutar inte med utskicket.

En fantastisk bra presentation av Annelie – men med förvånansvärt få besökare på Youtube. Efter fyra månader: 446 för avsnitt 1, 163 avsnitt 2 och bara 85 för sista avsnittet. Kan det skrala resultatet möjligen bero på att varken Apsis eller Tidningsbolaget lagt ut “content” för Google att tugga i? Och som lockar tittare till videon?

Posted in Administrera, kommunikationsstrategi | Leave a comment

Bokat. se. Äntligen ett billigt och smidigt bokningsprogram.

Jag har letat länge efter ett program eller webbtjänst där man kan boka sig till seminarier och konferenser. De som finns, t ex plugins för WordPress, är dyra, krångliga eller dåligt anpassade för Sverige.

.
Men nu finns det,  www.bokat.se från Tredl Ab i Stockholm. Inte ett knyst om Bokat.se i media – ändå har man 350 000 registrerade användare, huvudsakligen i Sverige.
Basversionen är gratis, dock maximerat i 100 e-postadresser per utskick. Vill man nå fler kostar det 19 kronor i månaden. Och 49 kr/månad för att slippa reklamen. De flesta faciliteterna finns dock med i gratisvarianten.

Läs mera

Posted in Administrera, Seminarietips | Leave a comment

Var finns (webb)innovatörerna som fixar de nya jobben i upplevelseindustrin?

I lördags turistade vi i Västergötland. Även om mycket är stängt i april hann vi med marknad i Lidköping, domen i Skara, klosterruinen i Varnhem och njöt slutligen av att se tranorna. Allt lyckat – tills vi jagade övernattning längs Vättern. Vi ryckte i låsta hotelldörrar. Vi snurrade runt på webbar för vandrarhem/b&b – med skruttig info och just ingen onlinebokning. Vi ringde ett par ställen som råkade vara öppna, men fick bara tut i luren. Med resultat att vi sket i Västergötland och for raka vägen hem till Kista.
Läs mera …

Posted in Ej kategori | Leave a comment

Webbdagarna 2012 högmässa för den som törstar efter frälsning

Minns Bredbandsjesus? Jonas Birgersson, med nordens då största webbyrå, predikade och korsfästes. Hans luftiga visioner släppte fram ljuset i massor av fiberkabel, hos Bredbandsbolaget bland annat. Frågan är om vi inte nu har fått en ny bredbandsjesus, nämligen Martin Deinoff – som basar över nordens största webbyrå, Creuna.

Lyssna på Martins seans på Internetworld Webbdagarna 2012.


Ladda ner video eller MP3

Floskler som ”det är bättre att vara bra än att säga att man är bra” forsar ur det väloljade munlädret. En talang som Deinoff delar med flera andra talare på Webbdagarna 2012 . Aposteln Joakim Jardenberg plussade på med ”Do god shit”.  Johan Ronnestam, med förflutet på snowboard och Birgerssons Framfab, avslutade dagens bergspredikan med ”The year of the swedes”.

I publiken sitter många med en laptopp eller padda. Knappar på vad? Antecknar från föreläsningen eller sköter de jobbet med halvt öra mot talaren? Kanske är de där för minglet i kaffepauserna? Det sägs att där fås bekräftelser så att man kan springa i flock. Men varför ränner då så många till ett avskilt hörn för att prata i mobilen? Kort sagt, varför betalar ett drygt tusental ett par tusen spänn var för att lyssna på föredrag som de lika gärna kan ta del av gratis på nätet?

Svaret kan bara bli ett: webbsnickare som dagligdags kämpar med medioker nätrespons behöver stärka sin sviktande tro i andliga mässor. ”Saliga är ni som nu hungrar, ni skall bli mättade”. Av fem bröd och två fiskar kan man mätta fem tusen, vilket ju är själva poängen med sociala medier.

I rättvisans namn bör sägas att webbdagarna visade upp annat än himmelska  predikningar. Hanna Kastås visade hur Ving jobbar med Facebook. Paranta kinesiskan Anita showade en presentation av modesajten Anina.net.  Videostjärnans rubrik var World of opportunities – globally, in China and in your cellphone.

Posted in Ej kategori | Leave a comment

Dubbelexponera två kameror med grönskärm lätt som en plätt

Att dubbelexponera inspelning är inget nytt. Den gröna skärm som TV-meteorologen ser uppfattar vi som en väderkarta frammatad i en dator. Ett kreativt grepp att använda samma teknik presenterades av Kista Teater i pjäsen Lise och Otto . Här handlar det om avancerad utrustning med stort mixerbord, muskeldatorer och annan TV-teknik. Fast man kommer rätt långt med en vanlig laptop, enkla kameror och mjukvara, som är gratis eller i varje fall näst intill. Det öppnar möjligheter för seminarier och webbseminarier. Läs mera…..

Posted in Ej kategori | Leave a comment

Föreningen Public Relations Konsultföretag gödde en seminariekalkon i Almedalen

Intresset för webbseminarier kyls av att många är så dåliga. Ett av bottennappen bjöd Precis – Föreningen Public Relations Konsultföretag – på i Almedalen sommaren 2011. Mötet “Den svenska modellen för lobbying” är ett levande bevis på hur lobbyister kan klanta till presentationstekniken. Lyssna och upptäck att det är stört omöjligt att lyssna. Vilket förklarar att bara 56 personer klickat fram eländet.

Posted in Ej kategori, Inspelningsteknik | Leave a comment

Sociala medier? Lär av 90-tals-misstagen

Varför i herrans går folk på konferenser och seminarier som avhandlar sociala medier? Det som sägs har de flesta hört förut. Därför att vi står handfallna inför ett nytt kommunikationstänkande. Då springer vi helst i flock och söker bekräftelse från andra, i kaffepauserna inte minst.
Därför är inte webbseminarier kring samma ämne lika välbesökta, se på Youtube. Att titta gratis vid en skärm är inte lika kul. Visserligen kan man bli bekräftad i minglet på Twitter eller i webbforum. Men socialamediergurus brukar vara rätt dåliga på att knyta samman infoaktiviteter i en sådan process.

Läs mera…

Posted in Administrera, kommunikationsstrategi | Leave a comment

Fem sätt att nå fler med publicering på nätet

Youtube-sök på ordet ”frukostseminarium” för senaste året. I skrivande stund har bara 11 av 47 träffar haft fler än 100 besökare. Samma krassa verklighet gäller för Twitter, bloggar och även egna hemsidan, dyra sökmotoroptimerare till trots. Så sociala är inte dessa medier heller för det är glest med kommentarer och annat tankeutbyte. Få tittare är OK om man skjuter mot exklusiva målgrupper. Men i de flesta fall ett misslyckande eftersom kontaktkostnaden drar i väg. Det finns två sätt att komma ur fällan: 1) Sänka kostnaderna med trimmade rutiner. 2)  Vitalisera spridningen. Det kan ske på olika sätt som i dessa exempel.
Läs mera….

Posted in Administrera, Delningstjänster, kommunikationsstrategi, rutinbesrkrivning, Seminarietips | Leave a comment

Sociala nätverk? Roger Eriksson NPP Reklam säger allt rätt. Men gjorde allt fel.

Wikipedia har tre – en smula flummiga – definitioner av sociala media. Därför är det befriande att höra Roger Eriksson NPP Reklam på ett frukostseminarium tala om vad sociala medier innebär för en praktiker.


Ladda ner video eller MP3

Några av de kloka orden: ”I stället för budskap måste vi ha ett intressant attraktivt innehåll”. ”Man vill ha en konversation. Samarbete i stället för kontroll”. ”I stället för publik och målgrupp pratar vi om gemenskap och nätverk, professionellt, privat eller kring olika intresseområden”.

Läs mera …

Posted in Sociala media, Spridningsmekanismer | Leave a comment

Sätt efterbrännare på utställarmontern med filminspelning

Att filma produktvisningar i montern på en mässa är effektivt. Allt finns på plats. Inspelningar från utställarbåset, speakers corner och seminarier kan ske i tät följd. Mässmiljön livar upp inramningen. Den som visar upp produkten har oljat upp munlädret. Inte så stelt som så ofta i andra miljöer med en kamera uppgillrad framför näsan.

Med bra belysning klarar man sig utmärkt med en enkel kamera, som i detta fall en DV-kamera med en prislapp under 10 000. Fast kamerans inbyggda mikrofon fungerar inte i mäss-sorlet. Kameran bör därför ha en ingång för extern mic med hyfsade prestanda. Eller så får man spela in ljud och bild separat, men då får man besväret med synkningen.

Läs mera….

Posted in Delningstjänster, Inspelningsteknik, uställningar | Leave a comment

Hur bli en pyroman i sociala media?

Fredagen 7 oktober bröt helvetet löst för Håkan Juholt. Aftonbladets Anette Holmqvist avslöjade att han ”Bluffade – med bostadsbidraget” som det stod i rubriken. Kl 18 samma dag gör Juholt en megapudel. ”Juholt: jag har gjort fel” för att citera rubriksättaren i samma tidning, som ståtar med tre s-märkta chefredaktörer.

Det som i media kallades bostadsbidrag var inget annat än traktamente för övernattning på annan ort. Det brukar vi alla ha rätt till, fast för riksdagsledamöter gäller vissa särregler. Knäckfrågan var att hans sambo inte flyttat med från Oskarshamn, eftersom hon redan bodde i Stockholm. Juholt hade ärligt redovisat de faktiska omständigheterna. Men just denna gränsdragning hade Juholt inte funderat över och inte riksdagsförvaltningen heller – förrän nu.

Läs mera…

 

Posted in kommunikationsstrategi, Politik, Skriva text, Sociala media, Spridningsmekanismer | Leave a comment