9 råd som får dig att lyckas på en marknad värd 5 miljarder

När traditionella media krymper växer redaktionell kommunikation, dvs uppdragsverksamhet för kundtidningar, digitala nyhetsbrev mm – så att det knakar. Stora tidningshus köper in sig i branschen som omsätter 5 miljarder kr per år. Stampen (GP m fl) betalade nyligen flera hundra miljoner för marknadsledaren OTW. Mycket lönsamma Spoon hos Bonniers spenderade i mars runt 100 miljoner för att få hela Tidningskompaniet, ett företag profilerat med digitala medier, mobil och event.


Ladda ner video eller MP3
Man kan snappa ett och annat av Tidningsbolaget kunnande om man lyssnar på Annelie Stenlings lektion hur man arbetar med content marketing i nyhetsbrev. På Apsis frukostseminarium i februari 2012 gav hon nio goda råd: 1) Jobba med strategin. 2) Var nyttig för mottagaren. 3) Underhåll. 4) Se till att läsaren känner igen sig. 5) Paketera innhållet, slimma. 6) Upprepa, segmentera. Fler nyhetsbrev bättre än ett. 7) Sprid utanför e-postutskicket, t ex Twitter. 8 ) Visa video. Rörlig bild lockar fler. 9) Följ upp, arbetet slutar inte med utskicket.

En fantastisk bra presentation av Annelie – men med förvånansvärt få besökare på Youtube. Efter fyra månader: 446 för avsnitt 1, 163 avsnitt 2 och bara 85 för sista avsnittet. Kan det skrala resultatet möjligen bero på att varken Apsis eller Tidningsbolaget lagt ut “content” för Google att tugga i? Och som lockar tittare till videon?

This entry was posted in Administrera, kommunikationsstrategi. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *