Var finns (webb)innovatörerna som fixar de nya jobben i upplevelseindustrin?

I lördags turistade vi i Västergötland. Även om mycket är stängt i april hann vi med marknad i Lidköping, domen i Skara, klosterruinen i Varnhem och njöt slutligen av att se tranorna. Allt lyckat – tills vi jagade övernattning längs Vättern. Vi ryckte i låsta hotelldörrar. Vi snurrade runt på webbar för vandrarhem/b&b – med skruttig info och just ingen onlinebokning. Vi ringde ett par ställen som råkade vara öppna, men fick bara tut i luren. Med resultat att vi sket i Västergötland och for raka vägen hem till Kista..

Eländet som vidlåder svensk turistnäring fick oss att längta till medelhavssemestern i fjol. Säga vad man vill om italienarna, men serva turister på nätet kan dom. Törs hotellen i maffians Neapel avslöja bokning och beläggning för skattmasen kan man väl ha mod att vara lika öppen här.
.

Var har alla miljoner tagit vägen som staten öst in i turistnäringen? Inte i gemensamma bokningssystem som fungerar i varje fall. Inte heller för att nischa upplevelser så att man kan resa tre gånger; först på nätet, sedan på plats och sedan på dataskärmen när man kommer hem.
.

Just doIT
En avgrund är öppen mellan en krass verklighet och storslagna visioner, som i Nationell strategi för svensk besöksnäring 2020. Det mesta är ogjort så här finns ett eldorado för kreativa krafter, inom IT inte minst. Drömmen är att se vilka övernattningar som är öppna tre mil framåt, helst visande flytande prissättning med röda sängar vid låg beläggning. Naturligtvis en app som lotsar på kartan. Varje ställe har som fortsättning på Google mapvyerna en videovandring från entrén och restaurang ända in på rummet. Gärna med beställmatsedel så restaurangen har dukat på rummet när man kommer.
.

Bäst rustade med teknik för sådan nätexponering är konferensanläggningarna, där rummen mestadels stor tomma på helgerna. Med fler gäster kan priset sänkas, vilket ger fler gäster och branschen lyckas komma ur sitt moment 22. Lär man sig sedan av apfällorna på nätet och bjuder på något gratis, t ex ett dopp i polen, knyter man kundämnen till sig; om inte annat med en mejladress.
.

Nischa
Turistinfon på Internet är lika fantasilös som i de glättade resebroschyrerna. Att man på nätet och sociala medier kan nischa mot speciella intressen tycks inte ha fallit något in. Vad finns att se i Västergötland om man har ekoturism, traktorer eller biodling på hjärnan? Eldsjälswebbar finns men ingen ryssja som fångar in dem på turisttorg. Själv experimenterar jag med sådant stoff inom kultur och lokalhistoria. I första fallet stadsvandringar i Stieg Larssons och Camilla Läckbergs fotspår. I det senare historiska tillbakablickar i Bohuslän .
.

Upplevelseindustrin behöver entreprenörer som kan tänka stort och långt. Varför inte affärssinnade IT-änglar som spränger konventioner, ungefär som i visionen ”Välkommen till Fjällbacka Retro Town 2020”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *