Sötsurt om Almedalen

Onsdag mitt i Almedalsveckan. En Youtubeslagning på Almedalsveckan i årets tappning ger ett par hundra träffar. Vilket resulterat i ett tiotal webbseminarier än så länge – men desto fler intervjuer i anslutning till seminarierna. Klippen har lyckats attrahera ett eller några hundratal besökare när det handlat om topp-politiker eller liknande. 173 träffar för Ohlys tal  och i samma härad ligger Adaktussons intervju med Reinfeldt.

Fast de flesta webbaktiviteterna från Almedalen har knappt haft några besökare alls. Just ingen har på nätet brytt sig om intervjun med Svenskt Näringslivs företrädare. Lika illa i skrivande stund för intervjun med Journalistförbundets informationsstrateg. Skralt intresse trots att det i årets Visbyvecka bjuds på halvt annat tusental seminarier, föreläsningar och debatter. Det som sägs är redan sagt och varför då titta? Såvida man inte befinner sig i Visby och lockas med rosévin med tilltugg.

Fast det finns en uppstickare. Ett tiotal Youtubefilmer från Sverigedemokraterna har vart och ett haft ett drygt tusental besökare, flera tusen i några fall. Från ett parti som de flesta inte vill ta i med tång ens. Beror det på den utmärkta tekniska kvaliteten, i HD till och med? Andra kör egne Youtubekanaler från Visby, till exempel MUFswe och Marknadsbolaget. Men SDTelevision är proffsigare.Säga vad man vill om politiken, men informationshantverket kan dom.

SD Television har elva medarbetare i Almedalen under ledning av en jugoslavisk invandrare. Partiet bränner här en god del av partikassan för att bli störst inom politisk webb-tv.

Redan efter två dagar flaggas videon “Jimmie Åkesson intervjuad direkt efter debatten i SVT 5 juli 2010” på sextiotalet webbplatser enligt Google. Med videoruta, som på SD Televisions egen välgjorda webbplats eller via RSS hos sympatiserande bloggar. Och naturligtvis med Youtuberutor på Twitter och Facebook .

Folkpartiets Youtubeintervju Jan Björklund om rättigheter för äldre i Almedalen syns i detta nu bara fem gånger mätt under samma förutsättning hos Google. Hos Silobreaker och liknande rapportering, fast ingen radiering som Folkpartiet ansvarar för.

Proffsen amatörer? Att få supa i Almedalen och sedan knulla runt är en myt som vi – som inte får åka till Almedalen – gärna odlar. Den årliga pilgrimsvandirngen till detta opionernas Mecka är säkert seriösare än så. Men varför denna slentrian i seminarieuppläggen, i verkligen och på webben? Stan är ju dessa dagar knökfull av informationsexpertis, som AHA och JMW Kommunikation. Vad gör dessa konsulter för pengarna?

Det undrar Thomas Nordegren i Radions Nordegren i P1. Lite uppgivet konstaterar han:: ”Så här brukar det se ut: En intresseorganisation vill visa upp sin ordförande. Man låter en PR-konsultfirma anordna ett seminarium där man bjuder in några av våra vanligaste debatt-rolodexare. Recept: Ta en förbundsordförande, en politiker från ett regeringsparti, en oppostionspolitiker och en intellektuell. Krydda gärna med känd debattledare och tillsätt en nypa trubadur eller stand-up komiker. Bjud på frukost om det är på morgonen eller rikligt med lådvinsrosé och trekantiga mackor om det är senare på dan”.

Fast visst kan man hitta smultron i årets Almedalen, som Riksutställningar seminarium ”Panikjuridik – har konst och yttrandefrihet några gränser?” med Piratbyråns Rasmus Fleicher och juristen Maria Wande.


Ladda ner video eller MP3
.

Hela sviten om panikjuridiken. Klart sevärt.

Kolla också in Global utmanings Youtubekanal från Almedalen. Också dom förtjänar fler tittare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *