Sätt efterbrännare på utställarmontern med filminspelning

 

Att filma produktvisningar i montern på en mässa är effektivt. Allt finns på plats. Inspelningar från utställarbåset, speakers corner och seminarier kan ske i tät följd. Mässmiljön livar upp inramningen. Den som visar upp produkten har oljat upp munlädret. Inte så stelt som så ofta i andra miljöer med en kamera uppgillrad framför näsan.

Med bra belysning klarar man sig utmärkt med en enkel kamera, som i detta fall en DV-kamera med en prislapp under 10 000. Fast kamerans inbyggda mikrofon fungerar inte i mäss-sorlet. Kameran bör därför ha en ingång för extern mic med hyfsade prestanda. Eller så får man spela in ljud och bild separat, men då får man besväret med synkningen.



Ladda ner video eller MP3


 

 

Denna film ligger på Youtube , där förmodligen inte många kommer att titta. Kanske 100. Kontaktkostnaden blir då10-20 kronor, vilket ändå är rimligt. Den stora vinsten ligger dock i den fortsatta processen. (Just nu är klippet bara tillgängligt via denna webbplats)

Inspelningar och foton från evenemanget sparas lämpligen i en mediearkiv, antingen på egen webbplats eller hos delningstjänster som Youtube och Flickr.

Bra texter som folk vill läsa är viktigt. Och som sökmotorerna kan tugga i sig. Text varvas med foton och videoklipp för olika uppgifter, t ex: reportage från evenemanget, produktreklam eller för att backa upp journalister. Sådant stoff kan också stödja inbjudningar till kommande seminarier eller mässbesök. För att inte tala om nyttan när ett budskap sprids på bloggar och andra sociala medier.

Sådan produktion kostar – men kan kosta mindre om man har ett välfyllt skafferi med klipp och bilder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *