Tjäna mer pengar på ditt evenemang med liverapportering

Liverapportering med dialogtjänster, som Coveritlive, förekommer ofta vid sportevenemang. Vad som händer refereras löpande och läsaren få kommentera och ställa frågor. Ett exempel på interaktiv chat från tidningarna är Aftonbladets bevakning av Breivikrättegången.

Även konferenser och seminarier börjar så smått använda sådana backchannels. Publiken kan från sina laptops och surfmobiler skicka frågor som projiceras på duken, alltså en utvidgning av det interaktiva seminariet. Eller så följer man presentationen som livestream, t ex i Bambuser, och ställer frågor som visas på samma sätt.

Disruptive Media är snöplog för sådan användning i Sverige. En annan backchannelprofet är Fredrik Backå. Se hur Coveritlive (webbaserad tjänst, gratis i lightversion) fungerar:


Ladda ner video eller MP3

 

Förutom att en interaktiv chat kan vitalisera själva evenmanget öppnar sig sig spännande möjligheter. Exempel:

  1. Klipp/klistra videorutan från t ex Youtube och texten från liverapporteringen på den egna webbplatsen. Sökmotorspindlarna får något att tugga i. Man kan dra ner på egen textproduktion i efterhand och ändå hålla vid liv aptiten, både hos Google och vanliga läsare.
  2. Låt oss anta att man liverapporterar från en bibliotekskonferens i Uddevalla eller O-ringen för orienterare i Tanum. Då kan arrangören lägga in tips till aktiviteter i dialogen som får publiken att stanna kvar längre i trakten och spendera slantar där. Till exempel en puff för vandring i Camilla Läckbergs Fjällbacka, som i sin tur skulle kunna puffa för restauranger och hotellens bokningssidor. Kort sagt, skapa kommersiella mervärden till evenemanget.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *