Hur bli en pyroman i sociala media?

Fredagen 7 oktober bröt helvetet löst för Håkan Juholt. Aftonbladets Anette Holmqvist avslöjade att han ”Bluffade – med bostadsbidraget” som det stod i rubriken. Kl 18 samma dag gör Juholt en megapudel. ”Juholt: jag har gjort fel” för att citera rubriksättaren i samma tidning, som ståtar med tre s-märkta chefredaktörer.

 

Det som i media kallades bostadsbidrag var inget annat än traktamente för övernattning på annan ort. Det brukar vi alla ha rätt till, fast för riksdagsledamöter gäller vissa särregler. Knäckfrågan var att hans sambo inte flyttat med från Oskarshamn, eftersom hon redan bodde i Stockholm. Juholt hade ärligt redovisat de faktiska omständigheterna. Men just denna gränsdragning hade Juholt inte funderat över och inte riksdagsförvaltningen heller – förrän nu.

Några minuters surf i regelverken räckte för att inse att Juholt inte gjort något fel. Jag retade mig på den journalistiska oanständigheten i drevet och skrev därför under helgen en text ”S-ledaren kritiserades på felaktiga grunder”. Den gick ut i Newsmill på tisdagen där den snabbt gick upp i toppklungan – tidvis på första/andraplats till och med – som mest millade och mest lästa i detta debattforum. Att milla är en slags åsiktsmarkering från läsaren.

Överåklagaren gjorde samma bedömning några dagar senare, Juholt hade inte gjort något fel. Först efter en månad kommer Juholt själv till samma klarhet. ”Jag ångrar ursäkten”.

Jag överraskades av att även efter min text hamnade utanför rampljuset på Newsmill så låg talen för besök och millningar högt. Under den följande månaden var den rankad bland de tio mest millade. Jag insåg då att texten levde sitt eget liv ute på bloggar, Twitter och förmodligen också Facebook.

Utan att riktigt veta hur man gör hade jag lyckats med den svåra konsten att tända en brasa i sociala medier.

Hur blir man då en bra pyroman i sociala media? Jag anar mig till några råd:

  • Kasta dig bara in i mediala miljöer som kan förväntas bli brännbara. Inte där det är vått, vilket gäller för det mesta som sägs och skrivs. Rent matematiskt finns inte läsare till allt som publiceras på nätet.
  • Juholtdrevet petade i ett infekterat sår. Folk är förbannade på publicitet där Göran Persson och andra politiker “fifflar” med  pensione och arbetsfria inkomster, till exempel genom att sätta sig på bolag. Sådan verklighet är brännbar, synd att det skulle drabba stackars Juholt.
  • Kasta dig gärna ut i den mediala strömfåran, men lägg dig på tvärs så att strömvirveln märks.
  • Skriv kort och koncentrerat, med en vinkel i taget. Hänger inte läsaren med eller vill veta mer får vederbörande klicka på länkarna.
  • Det man inte får med i första vändan kan man bre på med senare. Som denna kommentar i Newsmill. Eller hänga på med i andra sammanhang, t ex i Twitter.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *