Sociala nätverk? Roger Eriksson NPP Reklam säger allt rätt. Men gjorde allt fel.

Wikipedia  har tre – en smula flummiga – definitioner av sociala media. Därför är det befriande att höra Roger Eriksson NPP Reklam på ett frukostseminarium tala om vad sociala medier innebär för en praktiker.


Ladda ner video eller MP3

.
Några av de kloka orden: ”I stället för budskap måste vi ha ett intressant attraktivt innehåll”. ”Man vill ha en konversation. Samarbete i stället för kontroll”. ”I stället för publik och målgrupp pratar vi om gemenskap och nätverk, professionellt, privat eller kring olika intresseområden”.

.

Men när detta skrivs har bara 91 tittat på videon – efter åtta månader! För att nätet är nerlusat med denna hype? I stället för att lära ut måste man underhålla tycks det, se Troed Troedson.
.

Fast mest hänger nog det svala intresset för Roger Erikssons yrkeskunnande samman med  att han slarvat med spridningsmekanismen för seminariet. Trots att hans medtalare heter Charlotte Ulvros, expert beträffande spridning hos  Mynewsdesk. Och trots att NPP hyrt in sig på Youtube med en egen kanal.
.

Tipsar NPP Reklams hemsida om seminariet? Njet, inte ens en blänkare under flikarna Nyheter och Pressrum. Sajten ger prov på klassisk masskommunikation, utan ett ynka spår av social interaktion. Inte ens med en sökruta.  Inget tips heller i Wikipedia, för reklambyrån finns inte där överhuvudtaget.
.

Erikssons Youtubeseminarium flaggas inte på NPP’s Facebook.  Däremot Charlotte Ulvros presentation Sociala medier – så jobbar vi på Mynewsdesk. Fast man får bara se OH-bilderna, inte videon. På Mynewsdesk letar man förgäves efter en release om Erikssons seminarium, inte heller i presstjänstens videobibliotek. NPP bjuder på en sammanfattning från seminarierna på Twitter. Men hur många hittade dit? Visst luftade NPP evenemanget på Twitter i början på april 2011. Men mindre pladder och mer konkret från de utmärkta presentationerna hade nog inte skadat.
.

”Tack alla ni som kom i morse och lyssnade på Roger och Charlotte! Här kommer en sammanfattning från Morgan Sandberg, VD på S2”. Problemet är att länken på NPP Facebook inte leder till denna sammanfattning. Och någon egen sammanfattning för Googlespindeln att tugga i har som sagt NPP inte gjort.
.

Å andra sidan har Roger Eriksson skrivit ett tänkvärt inlägg ”Ja, låt kunden vara med – men lämna magin åt byrån”Mynewsdesk blogg. Karln är både klok och analytisk. Synd att bagarbarnet inte fattat hur man orkestrerar en kommunikationsprocess på nätet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *