Kryssa i Skageracks skeppskyrkogård. Kriget 1941 med slagskeppsjakt och blockadbrytare

  • Världens största slagskepp, Bismarck, observeras utanför Vinga. Tipset till britterna leder till att fartyget sänks i Atlanten.
  • Fem fullastade norska fartyg flyr från Lysekil till Orkney.  Framför näsan på tyskarna.

Uppmärksamma Lysekilsbor ser vid årsskiftet 1940/41 att fem norska fartyg smugit sig in bland de upplagda båtarna i Brofjorden. Kanske noterar någon att ligger djupt i sjön fast ingen vet att de i Göteborg lastats med Boforsstål, kullager och andra strategiska varor som engelsmän behöver. Att de ingår i den blockadbrytning som engelsmännen kallar Operation Rubble känner ingen till. Inte en rad syns i tidningarna.

Klicka till Eniro sjökort.

Brofjorden är en politisk häxkittel. I Brastad hugger röda stenhuggare sten till Hitlers segermonument. 1938 sökte Himlers SS ett ariskt ursprung i Brastads hällrisningar.

Dragkampen mellan norska exilregeringen i London och tyskarna i Norge om det trettiotal norska båtar i svensk hamnar har pågått sedan Norge ockuperades Norska redare fick välja att ta hem fartygen till Norge eller fängslas, så ett antal lämnade Sverige. Av det femtontal fartyg som är kvar i Göteborg är i första omgången Elisabeth Backe, John Bakke, Taurus och Tai Shan aktuella att forcera Skagerackspärren (minbältet mellan Nordjylland och Sydnorge).

Operation Rubble leds av en aristokrat och arktisk äventyrare, George Binney, som kort efter tyska Norgeockupationen börjat tjänsten som biträdande handelsattaché vid brittiska Stockholmslegationen. Förberedelserna med blockadbrytarna sköter han i en tvårumslägenhet på Pontus Wiknersgatan 12 i Göteborg.
Operation Rubble är början på hans karriär som blockadbrytare och hemlig agent för SOE (Special Operations Executive).

Inte så få i officerare i svenska marinen sympatiserar med Tyskland. Att britterna kapat svenska jagare vid Färöarna spädde på misstänksamheten. Två på jagaren Ehrenskiöld, som före jul eskorterat Elisabeth Backe från Göteborg till Lysekil tipsade tyska legationen i Stockholm. Avslöjandet tycks ha fastnat i militära underrättelsetjänsten Abwehr för där tycks man inte ha en aning om utbrytningen. De två rapportörerna på Ehrenskiöld fick hårda straff.

Sverige tyskvänligt? Landet var inringat av tyskarna. Malm byttes mot tyskt kol för att klara folkets försörjning. Utbrytningen sker mitt under förhandlingarna att ge lejdbåtar med import av livsmedel och olja passage genom Skagerackspärren. Samtidigt fick de norska blockadbrytarna hjälp från svenska myndigheter och marinen. Eller så såg man genom fingrarna.


19410123.

Dimman över Skagerack fick de fem båtarna att smyga ut nära norska kusten där ränna var för djup att placera minor. Fanns en tysk spion i Lysekil kunde han inte ringa uppdragsgivarna. Binneys svenske fixare, sjökapten Ivar Blücker, såg till att västsvenska teletrafiken slocknade några timmar.

Samma morgon lämnar slagskeppen Gneisenau och Schanhorst Kiel för att genom Skagerack ta sig ut i Atlanten. Trots att de är nära upptäcker man inte på slagskeppen de norska båtarna.

Elisabeth Bakke

Båtarna bemannas ett drygt hundratal norrmän och britter. Även antal svenskar deltar också. Sista båten från Brofjorden är Tai Shan med George Binnley ombord.

Tai Shan

Fyra av båtarna kommer oskadda till Kirkwall på Orkney. Ranja beskjuts av tyskt flyg sydväst om Stavanger. Trots att bryggan armerats me betong skadas styrman styrman från Kungsbacka så illa att han fyra dagar senare dör i Kirkwall.

Utbrytningen leder till ett spänt läge mellan Sverige och Tyskland. Dock inte värre än vi får tillstånd till lejdtrafiken 7 februari 1941. Tidigare hade bara enstaka fartyg släppts igenom. Svenska regeringen vet redan att Tyskland tänker bryta Ribbentroppakten  och anfalla Sovjetunionen. Svensk beredskap stärks under våren.


19410313

MD466 Dunett från Rönnång får en mina i trålen utanför Marstrand. Som exploderar då skeppare John Kristensson försöker stöta bort den med båtshaken. Kristensson (35) massakreras och även Tor Olsson (26) dör av skadorna. Kyrkoherde Flyckt kallas till hamnen i Rönnäng för att förmedla dödsbudet till Kristenssons hustru med två små barn. Havet utanför Marstrand är en enda stor kyrkogård säger Flyckt. Tidigare i veckan förlorade Dunett två trålar och propellern.

Dunett i Rönnängs hamn


13 juni

En brittisk torpedbombare, Brisotol Beaufort, skadskjuter fickslagskeppet Lützow utanför Norges sydspets Lindesnäs. Fartyget, även kallad tung kryssare, kunde fortsätta för egen maskkin. Reparerades senare i Kiel. Deltog tillsammans med Blücher i norska invasionen 9 april 1940. Skadades då vid Dröbak.


20 maj

På väg hem från skjutövning ser man på flygplanskryssaren Gotland  cirka 30 kilometer utanför Vinga en tysk flottstyrka på väg norrut. Kryssaren knuffar ett av sina spaningsplan för regognosering. Större båten är slagskeppet Bismarck konstateras det. Det andra är en kryssare, ovetande att det är Prinz Eugen. Främst går minsvepare för att säkra leden. Tre jagare eskorterar. Ovanför spanar konvojens flygplan efter ubåtar. Fraktfartyg hakar på för i kölvattnet minskar minfaran.

Danska och svenska fiskare oroar inte kapten Lütjens på Bismarck, för de förbjuds ha radio och kan inte larma. Men han skräms av att bli upptäckt från Gotland och meddelar sitt marinkommando. Därifrån kommer ett lugnande besked eftersom Sverige är “neutralt”.

Att Gotlands kapten Knut Ågren anses vara tyskvän hindrar inte att upptäckten signaleras till kommendanten på Nya varvet i Göteborg. Om det var legendariske agenten Helmuth Ternberg på försvarets C-byrån,´som snappade nyheten är oklart. Eller hans bror Egon, svensk marinattaché i Helsingfors. En Ternberg i vilket fall träffar samma kväll norska exilregeringens  militärattaché i Stockholm, Alfred Roscher Lund.  som i sin tur genast far till engelska legationen på Strandvägen 82. Hans vän, brittiske marinattachén Henry Denham, är inte där utan letas upp på en restaurang. Denham skyndar  till legationen där han telegrafera till amiralitetet i London. Telegrammet avkodas av tyska agenter i Stockholm och skickas till uppdragsgivarna i Berlin, där det fastnar i byråkratin.

(En av Denhams rapportörer var OS-ryttaren Gustaf Biörnstjerna på Generalstaben. Greven var svärson till Marcus Wallenberg, arkitekt bakom lejdtrafiken som startade sommaren 1941. Vilket inte hindrade att svenska säkerhetspolisen såg Denham som en fara och spanade på Östermalm. Egon Ternberg hade en nära relation till Raoul Wallenberg,som var gudfar till hans barn).

Med start får Kiel är de tyska fartygen på väg till Norge och sedan Nordatlanten för att sänka allierade fraktfartyg, i en kampanj kallad Rheinübung. Innanför tremilsgränsen skuggar Gotland konvojen upp till Marstrand då den viker av västerut.

Bismarck zickzackar över Skagerack i 19 knop och låter  under kvällen minsveparna göra en öppning i Skagerackspärren. För i fruktan för fientliga ubåtar törs man inte gå i minfria djuprännan närmast Norge.

Skeppshandlare Viggo Axelsen i norska motståndsrörelsen tar en kvällspromenad på Heröya utanför Kristiansand. Han lånar en kikare av en fågelskådande professor och ser tyska fartygen vid passera i tio knop. De fotograferas med ett teleobjektiv i kameran. Han skickar ett meddelande till en vän med hemlig radiosändare. I telegrammet står” 20.30. Ett slagskepp, troligen tyskt, västlig kurs”.

Två pusselbitar, från kryssaren Gotland och Axelsen, sätter fart på brittiska amiralitetet. Spaningsflyg skickas ut på Nordsjön. Från Scapa Flow på Orkney går örlogsskepp upp mot Grönland.

Tack vare den tidiga varningen kan brittiskt flyg spåra fartygen till en fjord utanför Bergen.  Efter fartygsslaget nära Grönland, då engelsmännen förlorar kryssaren Hood, skadesköts Bismarck så illa att fartyget senare sänktes.


19410519- Göteborgstanker bunkrar

De två kryssarna löper in i Grimstadfjorden söder om Bergen. Bismarck bunkrade inte olja på samma sätt som Prinz Eugen. Ett stort misstag som bidrog till skeppets undergång. Inte riktigt sant för tankfartyget Tvåan från Göteborg fyller på olja i Bismarck. Tyskarna har chartrat fartyget med svensk besättning från Broströms och är nu stationerat i en flottilj med sjöflygplan som spanar i Atlanten.

M/S Tvåan, med de flesta i besättningen från Bohuslän, har sedan 1940 tjänstgjort i Kriegsmarine. Båten blev i september kvar i Kistiansand på norska sydkusten sedan den ledsagat första lejdbåtarna i konvoj med jagarna Nordenskjöld och Waria. Sedan tog sig Tvåan till det flygbombade Kiel och för att fortsätta norska västkusten.

Efter sommaren 1941 stationerades tankern i en ubåtsbas längst in i Trondheimsfjorden. Tankningen underlättades av att ubåtsfolket ofta kunde svenska eftersom de efter första världskriget var krigsbarn i Sverige. Mellan halvårsuppdragen går Tvåan till Strömstad för proviantering och till hemmahamnen i Göteborg.  Broströms rederi lyckades hemlighålla de lönsamma kontrakten med tyska marinen.

Följ fortsättningen: 1, 2


19410611

Lützow (Deutchland) går med tre jagare från Kiel genom Kattegatt och Skagerack.  En brittisk torpedbombare, Bristol Beaufort, skadskjuter fickslagskeppet Lützow utanför Norges sydspets Lindesnäs. Fartyget, även kallad tung kryssare, kan fortsätta för egen maskin. Reparerades senare i Kiel. Deltog tillsammans med Blücher i norska invasionen 9 april 1940. Skadades då vid Dröbak.

Tunga kryssaren Lützow

19411028

Motorgaleasen Rolf från Hamburgsund prejas av ett tyskt patrullfartyg 15 distansminuter väster om Väderöarna. En tysk matos bordar båten som tas på släp söderut. Full storm råder. Träbyggda galeasen springer läck och sjunker. Besättningen förs till Frederikshavn. Rolf fraktade tackjärn från Norge med Odense på Fyn som mål.

Klicka till interaktiv karta

/ Av Ingemar Lindmark