Framtidsscenario: ”Bättre kontrafaktisk före än efter”.

– När det kommer till självkörande bilar pågår det ett race i världen. De tre ledande regionerna är Silicon Valley, södra Tyskland och vårt västsvenska kluster med alla starka fordonsbolag i regionen Göteborg–Trollhättan. Dessutom ser vi en stark utveckling i Asien, inte minst i Kina.

Citatet är från Carl Johan Aldén då han svarade för AI och självkörande fordon i Semcom i Göteborg. Då, 2019, sålde konsultbolaget internationellt för ett par miljarder kronor med ett par tusen anställda . Idag sex år senare fem gånger så stor personal – mycket tack vare boomen för självkörande fordon, med eldrift oftast.

Testvägarna har lyft Ucklum och Hjärtum, mycket tack vare greppet att med politisk fingertoppskänsla samla kompetens för bilar, trafik, lantbruk och skeppsfart. Internationella företag har invaderat skogar och grusgropar, inte för vinterkörning som i Arvidsjaur, utan för smartare fordon på smartare vägar och farleder. Konceptet Smart city blir här smart village för inflyttade i Inland Lake District.

– Vi har olika styrkor och svagheter. I Sverige är vi välkända för vår höga utbildningsnivå och vår goda förmåga att samarbeta. Vi har också ett unikt öppet forskningsklimat med mycket väl utvecklat samarbete mellan universitet och företag, samt många ledande bolag inom IT & ”New Tech”, sade Aldén.


Lindholmen i pole position

Tyskarna är duktiga på att utveckla bilarna men låg på efterkälken med det digitala. I Kalifornien var det tvärtom. Västsverige ligger i framkant inom båda sektorerna – dessutom Volvo Car och Nevs i Trollhättan med ett ben i den expansiva Asienmarknaden.

Tyska invasionen i klustret runt Göteborg började med att Volkswagen från Volvo övertog majoriteten i WirelessCar, som kommit långt med uppkopplade fordon. Pilotfish med IT-lösningar för kollektivtrafiken blev tyskägt strax efter, för att nämna några pionjärer.

Företaget Einride grundat av Robert Falck från Hällevadsholm

Ett lockbete var Transportstyrelsens snabba OK till självkörande fordon på vägarna från Göteborg. Ett exempel är Zenuity i Lindholmen, ägt av Volv Car och en Autolivdotter. Ett annat är Einride som är först ut med eldrivna lastbilar ute e på vägarna

Lindholmen Science Park

Stora och små svenska företag köpte in sig på kontinenten. Tekniskt ligger Ericsson i Lindholmen Science Park bra till för fordonens 5G. Men nätbyggena i Europa släpar efter jämfört med Asien och USA.

För Google och Apple är bilen inte en bil utan en dator på hjul laddad med Artificiell Intelligens. Europa sackar i kampen med Amerika och Kina. Spjutspetsarna i västsvenska fordonsklustret måste vässa eggen för att hänga med.


Ucklum IQ

En tös råkade ramla av ponnyn under hoppningen på Hamra ridstall i Ucklum. Till föräldrars och morföräldrars lättnad så klarade sig ungen. Hästen fortsatte hoppa över hindren i kapp med de andra kusarna.

– Hästar är som självkörande bilar, de klarar sig utan förare skämtade Marie Nilsson, som är en granne från Grössbacke.

Marie Nilssson, i Ucklum känd som BussVilles sondotter.

Sedan Marie övertog Stefan Löfvens stol som ordförande för IF Metall oroade hon sig för jobben i bilindustrin.

Volvo Cars lever med råge upp till föresatsen att varannan bil kan köra själv 1925. Med batterier hämtade från Asien går var tredje ny Volvo på el. Med hälften så många komponenter som i fossilbil innebär det färre jobb – inte bara på Hisingen utan också hos underleverantörer och bilverkstäder. Även öm det monteras fler fordon på Volvo och hos Nevs så krisar Västsverige. Särskilt som petrokemin i Stenungsund, där Marie jobbat, krymper för det går inte åt lika mycket plast.

Sofia Westergren

– Hästar som självkörande bilar? Då är det väl sossarnas lagar och regler som utgör hopphindren.

För kontringen svarade Sofia Westergren, som lobbat för lastbilarna sedan hon satt i riksdagens trafikutskott. Väl meriterad för hon var åkare innan hon sålde tankbilarna och byggde Hamrastallet för pengarna. Sofia lämnar riksdagen och är rekryterad till Hogia i Stenngsund.

Speglad bild med Sofia. Klicka till källan.

Klimatmedvetna Marie Nilsson i Grössbacke, s-märkt med raka rör till Löfven. Westergren tung moderat i finansutskottet och vid maktskifte påtänkt som minister för kommunikationerna. Två motpoler laddade ett kraftfält vid korvgrillningen efter ridningen. Vad kan göras för socknarna i Inlands härader? Roger Hällhag, sommarboende i socknens nordända Svenshögen, blandade sig i samtalet.

Roger och Bengt Hällhag i Kalvhagen, Svenshögen.
Roger och pappa Bengt Hällhag i Kalvhagen, Svenshögen.

– Varför inte lobba för ett testområde för självkörande fordon i Ucklum med omnejd ungefär som för vinterprovningen i Arvidsjaur?

Hällhag hade vanan inne. Som konsult i Rud Pedersen ivrade han för gruvföretag som i Norrland ville bryta kobolt för bilbatterierna. Att han var aktiv socialdemokrat och tidigare handräckning till Göran Persson i kanslihuset gjorde inte förslaget sämre.

– Bättre kalla gruppen tankesmedja så vi inte avskräcker miljöfolket insköt Max Andersson, förankrad till Svenshögen även han.

Max Andersson vid Hällungen.

Max hade för mp kämpat för västra Sverige både i regionfullmäktige och riksdagen. I EU-parlamentets rättsliga utskott engagerade han sig i juridiken kring autonoma fordon.

Gänget konstaterade att de stod i en skärningspunkt. Nästan fem mil till Hisingen med de två Volvobolagen och Lindholmen Science Park. Lika långt till Nevs i Trollhättan och några mil till mot Autoliv i Vårgårda. Västerut en knapp mil till Stenungsund med Hogia, som programmerar för nya tidens logistik. Längre västerut Orust e-boats i Hällevikstrand.

På stående fot bildade de fyra Ucklum IQ. Oklart om det var för att socknarna i häradet stod för Inland Quality. Eller för att tankesmedjan samlade all intelligens för innovationer till lands, på sjön och i luften.


Till lands, sjöss och i luften – under en hatt

Volvos förarlösa lastbil.

I Sköllungas tömda grusgropar lastar Volvos obemannade grävare lastbilar, som lika självgående kör på skogsvägarna upp mot Hjärtumgränsen.

Tack Marie Nilsson för att du lockade Volvo Lastvagnar att flytta fordonslabbet hit. På samma sätt som Volvo Cars har sin anläggning i Huverödgropen. Utan förare får bilarna rallyköra i skogarna innan de släpps ut på E6. Ubers dödsolycka med en Volvo får inte upprepas.

Ucklum IQ är inhysta i filialen som Liljeholmen Science Park har byggt strax intill. Bönderna i Rishageröd sålde gärna marken för jordbruken bar sig inte eftersom EU-bidragen har stryps. Max Andersson syns inte där så ofta för han pendlar till Bryssel för att hyvla ner regelverken som bromsar västsvenska fordonsutvecklingen. Som frågan vem som äger trafikdata.

För miljöns skull tar Max helst tåget om inte planet är tankat med bioolja. Med nya tunneln för tåg och bilar mellan danska Rödby och Puttgarden i Tyskland har PG Gyllenhammars dröm om en Scandinavian Link gått i uppfyllelse. Undervattenstunneln och Stenas Kielfärja får fler tyska ingenjörer att flytta till Västra Götaland.

De tyska bilbyggarna tvekade först att flytta fordonstesterna till Backamo. Minnet av de tyska krigsfångarna som byggde ut flygfältet satt i väggarna på barackerna. Fast skogsvägarna mot Bredfjället och grusgroparna vägde tyngre. Så nu huserar VW, BMW och ett antal andra i längorna på gamla regementsområdet. Men mesta teknikutvecklingen sker i nedlagda pappersfabriken i Lilla Edet. Essity har stängt bruket för med de japanska toaletterna, som spolar både uppåt och nedåt, behövs inte toapapper.

Klicka till Wikipedia.

I förra veckan invigde Sofia Westergren teststationen för pilotlösa flygfarkoster på Backamo. Ett folknöje är att se uppskalade drönare från Saab snurra över flygfältet. Eller med lite tur få åka pilotlöst.

Roger Hällhag, som i Hand i Hand jobbat med bygdeutveckling under Percy Barnevik, är arkitekten bakom UcklumIQ. Att samla kompetens för transportsätt till lands, sjöss och i luften blev en lyckträff. Färjan i Svanesund har kört obemannad länge. Orust E-boats testar robotbåtar både i Göta Älv och anläggningen intill Hogia.

Klicka till färjan utan besättning i Finland.

Hogia vid brofästet i Stenungsund är vinnare i racet med integrerad logistik och trafik. Blir det tjockt på E6 stiger kilometertaxan just de timmarna och lastbilen väljer i stället själv från färddatorn robotfärjan mellan Göteborg och Strömstad.

– Redan idag är det många olika tekniska system som samverkar och med de förändringar som vi kan förvänta oss på det här området kommer det bli ännu fler. Det kommer att kräva tekniskt stöd och nya effektiva digitaliserade lösningar för att få det att fungera. Det proklamerade strategichefen Ulf Bjersing på Hogia.

Den som korsar älven med en robotskyttel till Hjärtum kan på familjen Svenungssons gård Carpeventum se traktorer utan någon vid ratten. Precisionsodling kallas det i Ucklum IQs rapport, för man spar drivmedel och får högre skördar. Marken skonas där de små maskinerna rullar, dygnet runt om det behövs. Som robotgräsklippare men knepigare för radhackens sensorer måste skilja på plantor och ogräs.

Speglad bild. Klicka till källan.

Med 300 hektar under plog, får, vindsnurror, B&B och gårdsrestaurang fungerar gården nedanför kyrkbyn som Ucklum IQs utbildningscentrum för Business farming. En stolt tradition för det var här i trakten som Hushållningssällskapet hade landskapets första lantbruksutställning tidigt 1800-tal.


/ Av Ingemar Lindmark