Vad får dessa odysseusianer ge sig ut på världshaven?

Från vårt torp såg vi våras en person röra sig vid lilla boden nere på gärdet, där traktens odlarkollektiv vanligen brukar fika. Är de igång på kolonin så tidigt undrade vi. Svaret fick vi senare denna sommar.

Den glatt skrattande damen kändes igen som seglaren Emma Ringqvist, som vi läst om på nätet. Jämfört med hennes långseglande 32 fots Laurinkoster tedde sig byggfutten rymlig, mysigt inredd med gitarrer på väggen. Och i sängen längst in en tre månaders bebis, resultatet av ett nytt nio månaders projekt. Lika länge som ensamseglingen i Atlanten 2017-2018 tur/retur Tristan da Cunha, världens mest ensliga bebodda ö. Solcellerna är ett minne från äventyret, för futten saknar el och värms med en vedkamin.


Långsegla, dröm redan som barn

Då Emma var nio flyttade hon med mamma Lollo och pappa Claes till Svanesund. Först paddlade hon i Hakefjorden. Efter hon lärt sig segla i byns seglarskola blev det turer med optimistjollen. Emma har pratat om att segla långt och ensam ända sedan hon var liten, säger mamma Lollo. Ensam och social på samma gång. För att ge livet balans.

Sjön fastnade i Emmas näsborrar redan på färjan mellan Kolhättan och Svanesund. Från färjeläget löper Kung Sverres väg. Till minne av kung Sverre, som var här cirka år 1200. Kungen lånade orustböndernas hästar som straff för att de stödde baglerpartiet i inbördeskriget.

Emma kan sälla sig till en rad djärva sjöfarare från Orust med omnejd – historiskt både i nära vatten och på världshaven. Nyfiket utforska fjärran länder, eller sig själv.

Av hävd är orustborna kända som egensinniga och upproriska. En var fredlöse Konrad Olsson som bistod norska inkräktare efter landskapet blev svenskt 1658. Från Svanesunds färja befriade han och två andra snapphanar en båtsman, som två bönder skulle leverera till Bohus fästning. Konrad fann sedan för gott att fly med fienden till Norge.

Fyllda sexton skaffade hon en Stortriss 24 fot för turer ensam eller med kompisar. Efter studenten drog hon till London, för att efter utbildning livnära sig som musiklärare, mest med gitarr. Bostad hade hennes kollektiv i en nergången pub, som övergetts efter ett mord. Utan värme men med en musikstudio.

Emma på kanalbåten

I fem år bodde hon på en ägd 18 meter lång smalbåt i Regents Canal, Camden. Det vilda nöjeslivet i London varvades med att i sakta mak tuffa runt i Londons kanaler.

Somrarna under de arton åren i London var det Skagerack som gällde. I Ellinor, en 25 fot Hallberg Rassy Misil 1, ensam eller med vänner. Naturen, familjen och en svensk kille fick henne att återvända till Bohuslän för gott. Podcast Emma Ringqvist story.

Ellinor, Hallberg Rassy

Göta kanal?

I samma vatten seglade en bankdirektör på Handelsbanken, Arne Mårtensson, som var uppväxt i Vänersborg. I en Hallberg Rassy 46 och sedan han lämnat banken med Sveriges högsta pension näst efter Percy Barnevik, med en Hallberg Rassy 62 fot.

https://youtu.be/6aWMY_fhrXA

Att jämföra Emmas och Arne Mårtenssons segling till sydatlanten för tanken filmen Göta Kanal. Ofta samma strandhugg runt Atlanten som för Emma, men där upphör likheten. Förutom en detalj. 200 meter från Emmas byggfutt i Svenshögen bodde Mårtenssons morfars far Albert Karlsson. Kallad feskarn för han var från Smögen, känd i Svenshögen där han cyklade på en trehjuling och sålde fisk.

Jag minns Konrad, mina lekkamraters farsa, granne till Feskarn. Under och efter kriget var han rorgängare på Amerikabåtarna. Gillad av mig för jag fick jeans och leksaker köpta i New York. Konrad var varmt välkommen hem. Men blev grinig efter ett tag och måste ut på oceanen igen, till hustruns lättnad. Sjön suger hos fler än hos Emma, Undrar om hon har samma vaggande gång som Konrad, på sjömäns vis?

Med sparade pengar som musiker och lärarjobb köpte Emma i april 2017 en Laurinkoster 32 fot (10 meter lång) för 167 tusen kronor, med ny motor och nya segel. Kanske 250 000 fullt rustad. 50 år gammal men som den tidens båtar rejält byggd med tjock glasfiber. Samtidigt ett skrov mjukt följsamt i vågorna, som plastflaskorna uppspolade i Bohusläns vikar.

Från Stockholm seglades båten hem under några helger. Där rustades den under sommaren med hjälp av pappa Claes. För att 3 september vinka adjö till familj och vänner som såg Caprice försvinna ut mot Vinga. Satellittelefon och VHF-radio för kontakt med världen utanför. Navigationsdatorn med sjökort användes sällan och sextanten inte alls. AIS med GPS räckte för att hitta rätt. En Garminapp i telefonen var billig backup. Inte så mycket mer elektronik som kunde krångla och dra ström. Elgeneratorn dog då motorn pajade i sydatlanten och då blev solcellerna räddningen.

Paret Mårtensson hämtade 62-fotaren Yaghan på Hallbergs Rassys varv i Ellös 2003. Varvets hantverk är rotat i Kungsviken, där det byggts båtar i 200 år, minst.

Yakhan rustades med radar och all tänkbar elektronik. Dubblerad navigeringsutrustning. Seabookdatorn visade framfart och väderprognoser. Inmarsat Fleet77 satellitkommunikation kostade skjortan. Kök med diskmaskin och kyl/frys. 2 400 liter diesel i tanken mot Caprice 90 liter. Prislapp 15 miljoner räknat i kronor, uppemot hundra gånger mer än Emmas båt.

Caprice inkråm var modernt på 1960-talet. Foto Emma Ringqvist

Mårtensson har råd. Före pensioneringen var årslönen på Handelsbanken 11 miljoner. Plus en gratifikation 10 miljoner då han avgick som styrelseordförande. Årliga pensionen ligger runt 8 miljoner.

Paret Mårtenssons trimmade Yaghan i tre år före första långseglingen 2006. Emma rustade Caprice några sommarmånader 2017 innan hon drog söderut i början på september. Båttidningar ger intrycket: ”jag tar väl en sväng söderut i Sydatlanten. Blir kanske en världsomsegling om lusten faller på”. Så lättsinnig är inte Emma. Bakom de glada skratten döljer sig en målmedveten person, väl förberedd. Sydatlanten och Kapstaden var primära målet. Sedan en världsomsegling, kanske.


Brännö

27 juni 2017 lämnar Emma lärarjobbet på Brännöskolan för att under sommaren rusta den femtio år gamla Laurinkostern. Fordom en plats med kungamöten i skärningspunkten mellan Danmark, Norge och Sverige. Håkon Håkonsson, kungen över ett atlantimperium, höll till i Brännös grannskap med ett praktskepp byggt på Orust. Han dyker upp längre fram i berättelsen.

Förutom Dans på Brännö brygga är ön känd för slavmarknaden och seglarveteranen Sven Lundin/Yrvind, förste ensamseglaren som rundat Kap Horn.

Emma från Brännö skriver låtar, sjunger till gitarr och har en skiva på gång. En ny tids Lasse Dahlqvist?

Sven Yrvinds pyttesmå båtar flyter likt korkar, även upp och ner. Första båten Bris byggdes 1962 i mammas trädgård på Brännö. Göteborgs stadsarkitekt konstrade så bygget flyttades till källaren. Trots att storleken, lite drygt dubbla längden på en optimistjolle, krymptes fick en grävmaskin öppna ingången för att få ut farkosten, mer liknande en riggad ubåt än en vanlig segelbåt.

Med den 6 meter långa båten gjorde han delvis samma tripp (undantag inom parentes) som Emma: Brännö – (Island – Madeira) – Rio de Janeiro – (Mar del Plata, Argentina) – Tristan da Cunha – Saint Helene, (Västindien – Martinique, Västindien – Newport) – Azorerna – Brännö.

Runt år 937 såldes på Brännö slavmarknad nyfångade Melkorka, 15 år och kungadotter från Irland, som träl till hövdingen Hoskud Dala-Kollson från Island. Laxdalasagan berättar hur slavhandlare Gille visade upp fångarna som boskap i ett tält på Brännö – där de såldes med ångervecka.


Tångudden Göteborg

Olof Strömstierna från Orust

”Att genomföra resan med dess förberedelser var det svåraste för mig. Man är helt utelämnad till att båten ska fungera som den ska och måste sätta sig helt in i varenda liten detalj. Och det tar mycket tid och kraft” säger Emma

Allt under hektiska sommarveckor på Tångudden, småbåtshamnen strax väster om fästet för Älvsborgsbron och marinens avdankade Nya Varvet. Som danska flottan under Peder Tordenskjold försökte erövra 1717. Anfallet misslyckade tack vare hjältarna på fästningen Nya Älvsborg och amiralen Olof Strömstierna från Käringön. Alltid dessa Orustbor.

3 september vinkade familj och vänner farväl till Emma och två kompisar som följde med till Cornwall. Klev sällskapet upp på Käringberget för att se Caprice löpa ut mot Vinga? Berget som inte fått sitt namn för kvinnorna som spanade efter män på anlöpande skepp. Utan för att käring är gamla namnet på sjömärke.

Foto Emma Ringqvist

Pappa Claes Ringqvist hjälpte till med att rusta Caprice. Hemmastadd i Tångudden för han har jobbat i kustbevakningen. Vars ledningscentral för Region Väst finns inne i Käringsberget. Emma i en tidningsintervju: ”Tiden före avfärd är väldigt speciell; rolig, men också jobbig. Många sa till mig att jag var galen och borde ta det lugnare, men jag hade väl någon slags grundtrygghet, eller tro på, att det skulle gå vägen”.

Under Kalmarkriget 1611 steg sjökaptenen Jens Munks danska trupper iland vid Käringberget för att tillsammans med flottan belägra Älvsborgs fästning (ruiner syns öster om Älvsborgsbrons södra fäste). Staden Göteborg brändes och männen avlivades i Nya Lödöse. Munk levde barnaåren i Fredrikstad och kanske Hvaler norr om Strömstad. Så att lita till båtar och manskap från Bohuslän föll sig naturligt.

Gamla Elfsborg kapitulerade vilket fick svenskarna att sänka skepp i hamnen. Ett var jakten Lamprellen (Nejonögat), byggt några år tidigare på varvet nedanför fästningen. Danskarna fiskade upp jakten som sedan fraktade en sjuk Munk hem till Köpenhamn.

Fregatten Enhörningen och jakten Lamprenenvid Churchillfloden, Hudson Bay

Kristian IV ivrade för att finna en genväg från Hudson Bay till Stilla havet. (Norvästpassagen som Roald Amundsen från Strömstads grannstad Fredrikstad var den förste att upptäcka). För den expeditionen bemannade Jens Munk 65 man på en fregatt och segeljakten, omdöpt till Lamprenen. 62 av dessa dog av skörbjugg då under övervintringen längst in i Hudson Bay.

Klicka till Jens Munk Navigatio Septentrionalis

I loggen fick norska sjömän efternamn från orten de kom från. En var Anders Oroust som dog påskdagen 1620. Således blev han förste svensken på amerikansk mark, sett till dagens riksgränser. I maj dog tre kamrater med efternamnet Marstrand. Att utforska fjärran hav är en drivkraft i bohuslänningarnas blodådror? Mer om Munks vådliga segling hem till Norge senare i denna text.

Foto Ingemar Lindmark

Lamprellen byggdes 1607 på Gamla varvet vid Majnabbe, öster om Älvsborgsbrons södra fäste. Där på Kustens varv bodde Evert Taube som ung då pappan var överlots. Idag känt som Taubehuset. Evert gick ett par år som eldare på S/S Australic från Göteborg, till Sydamerika bland annat.

Taubehuset ligger en kvarts promenad från Gatenhielmska huset vid Stigbergstorget. Med Gamla varvet i Göteborg som bas gjorde Lars Gathenhielm och hans änka Skagerack osäkert tidigt 1700-tal. En annan välseglande kapare var fiskarsonen från Käringön, Olof Knape, senare adlad Strömstierna.


Falmouth i Cornwall

Två kompisar som följt med från Göteborg steg av i Falmouth, hamnen längst ut på Conwall. Deras utkik var till god hjälp då de sjösjuka efter stormar höll utkik i hår trafikerade Engelska kanalen. Emma skriver;
”Marinan var dyr och jag hade egentligen inte råd att ligga där men jag hade inget val. Det var läskigt, men som tur var behövde jag bara vila och ta det lugnt. Två veckor senare var jag på benen igen”.
Emma var trött och utmattad. Kanske var det så Napoleon Bonaparte då han som fånge på HMS Northcumberland gästade Falmouth under resan från Plymouth till förvaret på St Helena. På tiden var Falmouth viktig angöring för skepp på väg till kolonierna.

Falmouth. Källa Wikipedia

Runt 1630 gjorde Dukirkers , som var pirater i spansk tjänst, vattnen osäkra i Engelska kanalen mellan Falmouth och hemmahamnen Dunkirk. Då i spanskstyrda Flandern, i dag franska Dunkeque.
Piraterna hade utanför England kapat holländska skepp på väg till Amerika. Något som de trettio kolonisatörerna fruktade då de mars 1630 embarkerade skeppet Eendracht i Texel, den sydligaste av frisiska öarna.

Med på Eendracht var en familj från Marstrand, Roelef Jantz/Rolf Jansson föddes där cirka 1600 och svärmor Tryn/Katrin 1685, då staden under borgmästare Peder Brems från Tjörn för sillens skull blomstrade. Rolfs hustru Anneke/Annika kom från Flekkefjord (Kristiansand) och de två barnen kom till i Amsterdam. Sett till dagens gränser blev familjen de första svenska nybyggarna i Nordamerika. Katrin gifte sig med församlingsprästen Bogardus och blev Nya Amsterdams/New Yorks näst främsta dam.

Även Emma riskerade prirater, först längs sträckan från Kanarieöarna till Kap Verde. Sedan brasilianska nordkusten där seglare gärna far beväpnade. Att bli bihustru hos en hövding riskerade nog inte Emma. Men att bli rånad och få släkten krävd på lösensumma.

Emma i en tidning: ”Kvällen innan gick jag in på en pub. Det spelades folkmusik och stämningen var härlig. Jag var lite sugen på att berätta för någon, men lyckades inte riktigt få kontakt. Dagen därpå kastade jag loss i vackert väder, men med en konstig känsla då inte en själ var där för att vinka av mig. En timme senare dök en större delfin, eller mindre val, upp precis vid båten och tittade på mig. Det var som om den önskade mig lycka till. Det var fint”.


Spanien – Gaza

Pappa Claes tipsade Emma om Ship to Gaza just då hon lämnat London. Emma for till Barcelona där båten rustades 2016. Med Emma som styrman seglade tretton svenska fredsaktivister över Medelhavet. För att i aktionen Women Ship to Gaza protestera mot Israels blockad. Krigsfartyg från Israel bordade båten 80 kilometer ut på internationellt vatten. Innan aktivisterna i Israel sattes i fängsligt förvar underhöll Emma på gitarren israelerna med Lennons Imagine. Sedan flygbiljett till Sverige men de behöll båten.

S/s Södra Sverige som sent 1800-tal gick i kustfart från Stockholm till Oslo för tanken till en odyssé till Palestina, fast med andra politiska förtecken. Egentligen ett vrak då hon 1946 i Göteborg köptes av judiska affärsmän. För att äventyrligt passera Nordsjön och Gibraltar till Marseille. Där fylldes lastrummet med 1200 judiska emigranter, där många kom från koncentrationslägren. Skrovet läckte och fick slagsida av stormar på Medelhavet. Ångaren bordades av engelska jagare och fördes till Haifa. Inte för en exodus till blivande Israel utan till brittiska fångläger på Cypern, till det yttre liknande tyska koncentrationsläger.

Bakom glada skratten döljer sig en målmedveten Emma, väl förberedd. Djuplodande, som under resan på Atlanten hade mod att erkänna svåra stunder :


Las Palmas

Hela sex veckor blev stoppet i Las Palmas. Två båtliftande systrar från Tyskland blev vänner, som hjälpte med bättringar på Caprice. En kamin sattes in. Lynniga vädret stressade Emma för det var sent på säsongen. Vila upp sig eller ge sig av trots vädret var frågan.

Emma om de sex veckorna på Las Palmas: ”Jag tryckte på stoppknappen och bestämde mig för att stanna upp och hitta mig själv igen, annars är det ju ingen idé att vara ute på sitt livs resa. Det var också här jag bestämde mig för att inte segla jorden runt. I alla fall inte den här gången”.

Emmas med vänner i Palmas

Så mycket turistande blev inte tid för på Gran Canaria. Trots att palatset Casa de Colon ligger på gångväg från seglarhamnen. I palatset bodde Columbus 1492 under resan till Västindien, En finansiär för Columbus expedition var familjen Pinello i Genua. Se Street view Google.

Pinellos gravsten, Svarteborgs kyrka

En storm strandsatte en ättling, Giovanni Batista Pinello, utanför Bergen. Han lät sig senare värvas till Karl XII armé. Från fångenskap efter Poltava vandrande han klädd som bonde i två år hem till Sverige. I Genua sågs han som kättare och förlorade rikedomar och palats. I ställe slog han sig ner på gården Ranneberg öster om Hällevadsholm.

I Sverige adlad som Johan Pinello fick han dottern Maria Catharina, vilken gifte sig med gästgivare Kristian Kilhlman på Åsen i Grinneröd. För att sedan bosätta sig på Hällesås ovanför Svenshögen station. Dit även Kihlmans syster Maren flyttade, i äktenskapet med ortens häradsskrivare Joakim Wäfvendahl. Huset byggt 1797 står kvar, ett par kilometer från Emmas byssja.

Wäfvendahl hus i Svenshögen

Äntligen lugnar sig sjön. Emma kan lämna Las Palmas i december. Frånsett stiltjen vid ekvatorn i härlig passadvind. Samma vind som fick Columbus att söderut ta svängen till Västindien i stället för att gena tvärs över Atlanten.


Över Atlanten

Även om piraterna mellan Kanarieöarna och Kap Verde mest attackerar lastfartyg kan seglare aldrig vara riktigt säkra. Lika otäckt som att krocka med containrar, osynliga likt blindskär.

Långt från land har så gott som alla fartyg AIS. Så för Emma räckte det att vakna ungefär varannan timma för att kolla skärmen.

Klicka till Marine Traffic

Här seglade sommaren 1768 Endeavour med kapten James Cook; mellan Teneriffa och Gran Canaria för att via Kap Verde sätta kurs mot Brasilien. Målet var att 1769 observera hur Venus under förmörkelsen som en liten prick passerade solskivan. Genom att mäta venuspassagen på en mängd platser kunde exakta avståndet till solen bestämmas. Andra målet för resan var att samla växter och djur, en uppgift som föll på Carl von Linnés utsände, botanisten Daniel Solander.

En koppling till Orust finns även här. För Linné botaniserade i Svanesund. Där är han belönad med Carl von Linnés väg, som löper ner mot båthamnen där Emma lärde sig segla optimist.

Simon Hedström, född 1839 på gården Kåröd en halvmil norr om Svanesund, startade en handelsrörelse i Svanesund. Han gav orten ångbåtsbrygga, hotell Strand och restaurang. Simon blev även rik på orustböndernas havreexport till England.

Niklas Hedström

Kusten från Svanesund och norrut längs fjorden är klassiskt skepparland. Tio år äldre brodern Niklas Hedström blev sjökapten – med tiden på ägda skonerten Hercules, byggd på Orust 1859. Båten klassades för utrikes trafik i Antwerpen 1852 .

Niklas tycks ha tagit samma rutt i Atlanten som Emma för att sedan via Kapstaden bege sig till Australien och Nya Zeeland. Hercules lämnar London i maj1853. Förmodligen gick resan genom Engelska kanalen för proviantering på Kanarieöarna och sedan till Brasilien. Sedan Kapstaden för att fylla förråden. Efter Indiska Oceanen var Hercules framme i Melbourne 20 september, då mitt i en hektisk guldrusch. I besättningen finns kaptenens bröder Lars och Olof. Lars dog tidigt och Olof for hem för att studera i Lund.

Niklas investerade i mark på Tasmanien för pengar Hercules tjänade på fraktfarten. Det ledde till egen handel och hotell på samma sätt som hos bror Simon i Svanesund. Tills han 1861 sålde alltsammans och reste med en ångare till Fiji. Där blev han kommendör för en infödingsflotta hos kannibalkungen Cocabau på Fiji. Sedan plantageägare och redare på Levuka. Tillsammans med sonen Maynard, (senare adlad av engelsmännen ) byggde han med kokosprodukter som bas ett handelsimperium, vars avläggare Morris Hedstrom är Stilla havets främsta handelsföretag.

Flera dagars stiltje med åska vid ekvatorn. De tre veckorna i så kallade doldrums tärde på humöret. Tristessen lindrades med klink på gitarren. Kanske en ny låt på ukulelen?

Foto Emma Ringqvist

Annars bra vind men med en veckas illamående. Sjösjuka i guppig sjö? Eller magont av en fångad tonfisk – vilket på julafton botades med en liten flaska champagne.


Bahia, Salvador

28 december debarkerar Emma marinan i Salvador, en gång Brasiliens huvudstad. Idag provinshuvudstad i fattiga Bahia med nära tre miljoner huvudsakligen svarta invånare.

För paret Mårtensson på Yaghan var Salvador ett elände. Kreditkortet blev skimmat och dålig diesel gav motorn hicka. Grejer gick sönder hela tiden. Luftkonditioneringen hade pajat och reparationen höll inte länge. Kurirpost var ett skämt för att inte tala om tullen. Därför flög en montör från Göteborg med delar för att i Salvador montera en ny radar i Yaghan.

Två dagar gick år för paret att klareras genom byråkratin. Ofta taxi för det fanns farliga gator. Ur boken Vid nytt roder: ”Man kan inte lite på någon i Sydamerika”. Se Mårtenssons film: Från Kanarieöarna till Brasilien.

Dock inte värre än att Mårtensson återvände till till Salvador under världsomseglingen 2006-2009. Riggen med antenner i masten hade kollapsat. Den reparerades i Salvador av en svensk nerflugen från Trinidad i Västindien.

Frånsett motorn höll det mesta på Caprice. Bara detaljer som krävde underhåll. Janne från Göteborg, gammal vän till Emmas pappa, åkte 50 mil söderut för att hjälpa Emma i Salvador Han och kompisen Micke fixade Caprice tillkortakommanden.

Salvador var på 1600-talet tidvis Brasiliens huvudstad. Där livnärde sig tonåringen Jens Munk som skomakargesäll och porträttmålare. Orsaken var att Jens adliga pappa Erik fängslades på Dragsholms slott på Själland, Samma fångtorn där Skottlands drottning Maria Stuarts gemål James Hepburn burades in. år gammal och utfattig skickades Jens 1591 till sjöss. Efter jobb hos en köpman i Portugal tog han hyra på ett holländskt skepp, som utanför Brasilien kapades av franska pirater Som en av sju överlevande kom han till Bahia. Efter sex år där lyckades han fly till Danmark.


Rio de Janeiro

I Samborombon, en liten by förutan gata
Den ligger inte långt från Rio de la Plata,
Nästan I kanten av den blåa Atlanten

Så besjöngs Fritiof Andersson från Uddevalla av Evert Taube. Känd från sommarnöjet på Orust, Ängön närmare bestämt. Där poeten diktade Maj på Malö och Inbjudan till Bohuslän. Taube från Vinga blev en sjöfarare även han, som eldare på S/S Australic.

Johanssons gård på Ängön där Taube bodde

Längs Brasilien höll paret Mårtensson sig långt från kusten med två radarsystem påslagna för att inte utsättas pirater. De skippade Rio de Janeiro. Arne hade varit där och visste att man kan bli rånad mitt på dagen redan utanför marinan. I stället ankrade Mårtensson i skärgården Ihle Grande söder om Rio.

Emmas föräldrar Lollo och Claes flög till Rio för att fira Emma och pappans 70-årsdag. Inte mycket privat resebagage för paret släpade med ett ankarspel, 15 kilo med kätting. Föräldrarna och Janne, vännen från Salvador, hjälpte till med monteringen. Varvat med avkoppling andra halvan i januari uti lyxiga båthamnen.

Emma: ”I am very happy that I have had the chance to get to know Brazil. It is really a special place and so much to experience. It seems people here are very good at living in the moment and they are so warm and welcoming”.

Foto Emma Ringqvist

Emmas nattsegling till tropiska Ihle Grande lotsat av två delfiner var som en dröm. Föräldrarna vinkade adjö och Emma fortsatte till Florianopolis, staden på en ö i Brasiliens södra provins.

Ihle Grande. Foto Emma Ringqvist

Passet gick ut för Emma i Brasilien. Sätta kurs mot Falklandsöarna, dit paret Mårtensson for? Eller Tristan da Cunha, ön som Sven Yrvind gästade fyra månader 1975, med Bris han byggt på Brännö?

Emma valde Tristan, med små valar som enda sällskap. Månntro de såg Laurinkostern som en kompis? Båttypens rundade skarv mellan däck och fribord kallas ju valdäck.

Kosthållet drygades ut med guldmakrill. ”Och så har jag lärt mig att ta hand om fisk utan kylmöjligheter. När jag fick upp en riktigt stor så skar jag den i tunna skivor och gned in i salt och la sedan i vitvinäger. Gott och mättande och jag har kvar torkad fisk från Sydatlanten som jag bjöd på nu på Tångudden. Och så tog jag hand om stora flygfiskar som hälsade på. En gång trodde jag att något gått sönder eftersom det lät så mycket. Men det var en stor flygfisk som sprattlade i sittbrunnen”. 

Yaghan hade kyl/frys. Mårtenssons fiskade inte, rädda som de var om dyra teakdäcket.


Tristan da Cunha 

Mitt i Sydatlanten dumpade pojkvännen Emma. Han hördes inte av på satellittelefonen. Den envisades dessutom skicka SMS på kinesiska. Inte bättre av att Emma bangade för teletaxan 20 kronor minuten.

Chansen att angöra Tristan da Cunha, jordens mest ensligt bebodda ö, är femtiofemtio. Hamnen ger inte mycket skydd. För att hinna dit före skymningen slogs motorn på – som stendog. Emma tvingas ankra utanför för att bli hämtad nästa morgon.

Foto Emma Ringqvist

Hennes guide på Tristan kom ihåg Sven Irvind då Bris lyftes på land av starka armar. Lundin som han hette då blev kvar på ön fyra månader, som lärare i matte och navigation.

Kap Horn i tån på Sydamerika lät sig inte passeras i första försöket. I stället tog Lundin sikte på Tristan da Cunha, kartpricken mellan Hornet och Godahoppsudden – som är världens mest ensliga bebodda ö. Så enslig att han blev förste seglaren i liten båt att ta sig dit. Emmas möten med Sven Yrvind bidrog till drömmen att besöka Tristan da Cunha.

För Emma blev vistelsen på vulkanön bara en dag, för sedan blåste det för mycket. Hon hann proviantera. och ta ett glas i Albatross bar, döpt efter öns unika art Tristan Albatross. Samt umgås med några av de 250 öborna, ättlingar till skeppsbrutna britter. Lugna som korna på ön, kanske för att det saknas flygplats och mobiltelefoner.


St Helena

Emma hade så när missat St Helena för navigationsdatorn strejkade. Därför hittade hon till ön med en karta i Pocket Atlas of Remote Islands. Som att seglare förr inomskärs påstods navigera med kartan i telefonkatalogen.

För dyrt att reparera motorn i Jamestown för reskassan sinade. Men under de fyra dygnen gav simning med valhajar, se ön och umgås med andra långseglare.

Åter på havet blev det veckor av ensamhet. Emma: ”Då jag lämnade St Helena var jag inte i den bästa formen. Jag hade stark hemlängtan och många obesvarade frågor om livet, mina val och min plats i världen. Det var tufft att vara ensam. Jag var less på allt och ville då stanna så snart som möjligt och ta en paus från ensamheten, en paus från MIG SJÄLV! Jag siktade på Azorerna eftersom detta var den plats som var lättast att segla till på vägen hemåt samt med bästa möjlighet att reparera motorn och kanske flyga hem ett tag”.

Under världsomseglingen seglade Mårtensson från Kapstaden till St Helena, med en åktur upp till Napoleons fängelse Longwood House, där f d kejsaren levde och dog 1815-1821 För Emma blev det som vanligt inte mycket turistande för mycket på båten måste fixas. Mera sjökrabba än landkrabba.

Ön lindrade sällskapssjukan för Emma: ”St Helena is a wonderful destination to visit and there I had my first proper experience of connecting with other sailors and socializing around the boats. As I had by this point been alone with the sea for a long time, it was great to meet people, share dinners, hear their stories and talk about the ins and outs of this unique life that long distance sailing entails

Under James Cooks första världsomsegling ankrade Endeavour vid St Helena, i maj 1771. Tropiska växtligheten innebar ett eldorado för Daniel Solander. Under två dagars rundresa på ön samlade han en mängd växter, några arter unika för ön.


Azorerna

Norr om ekvatorn fastnade Emma i stiltjen; känt som hästlatiduderna för djuren dog av törst på segelfartyg på väg till Västindien. På spegelblanka havet såg Emma valar frusta. Hon hoppade i och simmade med delfinerna.

Emma struntade att gå till Azorerna för att som tänkt laga motorn. Hemlängtan gnagde. Segla raka vägen hem rådde vännen Ander Eriksson, långseglande sjökaptenen i Ljungskile.

Emma: ”Det var en process att släppa kontrollbehovet och bara vara. I början kunde jag bli jättefrustrerad och ledsen när prognosen visade dagar utan vind. Samtidigt bjöd de där stilla, tysta dagarna med spegelblankt vatten på resans finaste stunder. Jag minns speciellt en dag, någonstans mellan St Helena och Skottland, när seglen bara hängde. Plötsligt upptäckte jag några valar en bit bort. Jag både hörde och såg molnen när de blåste ut andningsluften. Det hade jag inte fått uppleva om jag hade haft motor”.

I augusti 1975 seglade författaren Inger Alfvén och maken från Västindien hem till Djursholm. Norr om Azorerna stötte de på en segelbåt med två unga svenskar, som inte hade en aning om var de befann sig. Det var Clark Olofsson som med 50 tusen franc köpt segelbåten Saga i Marseille. Det var efter Nordmalmstorgdramat 1973, anstaltrymning och ett bankrån i Köpenhamn. Efter några veckor i Medelhavet gav de sig ut på Atlanten utan att besväras av färdigheter i navigering. Ett hum om geografin hade Olofsson sedan han 1969 var på rymmen till Las Palmas på Gran Canaria.

Clark Olofsson och hans kompis

Ett brev hem avslöjade var Clark fanns, nåbar för lagens långa arm. Som medförde sommarvistelse på Lingatans fångvårdsanstalt vid Gullmarn. Trots god tillgång på intagna flickor rodde han över fjorden till Torreby slott, där han med en snodd Volvo PV flydde till Göteborg.

Av Djursholmparet fick Clark rätt position och kursen till Irland. Efter att ha skjutit sig fri från belgisk polis rånade han året efter Handelsbankens kontor på Västra Hamngatan i Göteborg. Samma bankkontor där Arne Mårtensson, då 33 år, blev regionchef 1984. Av bytet 930 tusen, då det största rånet i Sverige, stoppade han 750 tusen i dunkar som han köpt på en mack i Ucklum. Nära Svenshögen där Clark som barn bodde ovanpå ett rånbageri. Socknen har en tradition som rånarbygd.

Dunkarna tror man gömdes i norrut mot Ljungskile eller Svenshögen, där Emma numera bor med en bebis i en byggfutt.


Skeppsbrott

Inger Alfvén fick sitt litterära genombrottet 1979 med boken S/Y Glädjen. Sedan filmad tio år senare med en Allegro 27, samma som Alfvéns långfärdsseglare. Den resan inspirerade till boken, ett relationsdrama tillspetsad med en storm i Biscaya. I boken köper pappan Klas en segelbåt billigt på Lidingö för att med en världsomsegling komma över sonens död – och därmed rädda äktenskapet. Hustrun Annika är besatt av tidigare ägaren, med en familj där mannen och sonen omkommer i en olycka i Biscaya.

En som läste S/Y Glädjen var Arne Mårtensson, som i Expressen konstaterade: ”Där kvinnan följde med mannen bara för att hon inte ville bli lämnad ensam och sen tog det en ände med förskräckelse”. ”Man måste ha en mycket bra relation redan från start” säger Arne om långsegling. ”Jag tror att vi är ännu mer förälskade och förtjusta i varandra nu” säger hustrun Heléne.

Inte för inte som Göta kanal kallas skilsmässodiket. Stängs personer i en långfärdsseglare kan det bli dramatiskt, också i verkligheten.

Klicka till Aftonbladet 2001 06 01

En göteborgingenjör, vilken som barn lekt med kusinerna i Morlanda, gjorde sitt livs resa på Atlanten med sambon. Gräl uppstod då hon utanför Portugals sydkust ville komma till läkare. Vilket fick mannen att drämma till med en vinschvev. Kvinnan sänktes i havet på 270 meters djup och anmäldes saknad . Inte en olycka, det uppdagades då en fiskare fick henne i trålen virad med kätting. Göteborgaren dömdes i Portugal till 19 års fängelse, där det mesta avtjänas på Kumla.

Volvos privatjetpilot fann en ny kvinna och ville separera. På höstkanten 2010 skulle segelbåten flyttas från Tjörn till Henån på norra Orust. Varvid försmådda hustrun utanför Svanesund slog en slägghammare i makens skalle och tippade honom i sjön. Mordet upptäcktes då hon i en nerblodad båt kom till Myggenäs vid Tjörnbron. Straffet blev tio år bakom galler. Mera i Aftonbladet 2007 12 21.

Ens sinnen aktiveras på sjön, på gott och ont. Emma: ”Alla känslor är förhöjda när man är själv så länge: mer lycka, större frustration och så vidare. Det kanske låter flummigt, men jag fick en styrka jag bär med mig”,


Yttre Hebriderna

För Emma är havet det naturliga elementet som hon behärskar. Stormar är fruktade men hon har en plan B, trygg i utsatta situationer. Fast 31 maj utanför Lewis, nordligaste ön i Yttre Hebriderna brast kolugnet. Vinden mojnade och utan motor drev båten med tidvattnet mot klipporna. Med gråten i halsen ringde Emma sjöräddningen, som dagen efter drog Caprice till öns huvudort Stornoway. Med besättning mer nyfiken på en lockande siren än Emma i verklig sjönöd.

Bild via länk. Foto Stornoway Coast Guard Rescue Team

10 kilo lättare på vågen visade det sig. Ransoneringen under 67 dagar med linser, linser och torkade grönsakeringen tärde på hullet.

Apropå sirener. Lyssna till Siren Song med Sofia Talvik från Svanesund.

Jämfört med Sven Yrvind ändå lyxigt för han brukar på långfärd livnära sig på müssli, sardiner och regnvatten. Så var fallet då han – nästan 80 fyllda – samma dag som Emmas skotska äventyr med Exlex seglade ut från från Dingle på Irland . En båt lika bred och drygt dubbelt så lång som en optimistjolle. Det blev inte Nya Zeeland som tänkt. Vattenläckor och andra problem satte stopp vid Madeira.

Southern Cross

Ett trettiotal mil väster om Lewis torpederade en tysk ubåt S/S Athenia i september 1939: några timmar efter att Storbritannien förklarat Tyskland krig. Dammsugarkungen Axel Wenner Gren hade i all hast lämnat Göteborg för att med S/Y Southern Cross fly kriget på Bahamas. Lyxyachten fick Athenias SOS utanför Yttre Hebriderna. Tillsammans med andra fartyg räddade Southern Cross de flesta av de 1400 på Athenia.

Electrolux grundare Axel Wenner Gren, omgavs med rykten. Ett mindre sant var att hade danska journalisten Inga Arvad som älskarinna – på samma sätt som hon blev med en ung John F Kennedy. Sant är att hon umgicks med Hitler och Wenner Grens bekanting Hermann Göring. Osant var nog att denne Göring besökte damsugarkungens sommarnöje på Halsenabb strax söder om Svanesund. Ett komplex av stugor han började bygga på 1920-talet och som han sålde efter flykten till Bahamas 1939.

Sant däremot att Wenner Gren ville sammanföra lord Chamberlain, Roosevelt och Hitler för att mäkla fred. Misstanken att svensken var tysk kollaboratör fick amerikanerna att sätta honom på svarta listan 1941. Exilen på Bahamas och Mexiko blev början på svenskens utförsbacke.


Hemmavatten

Jens Munk och hans två kamrater på Lamprenen skymtade Shetland och Orkney då de sensommaren 1620 var på hemväg till Norge. Trots skörbjuggen hade de lyckats knuffa jakten i sjön och under en månad tränga genom isen i Hudson Bay. Ständigt länspumpa på Atlanten där stormen knäckte rigg och segel. Framme i Bergen sattes de i fängelse. Då som nu representerar långseglare ett segt släkte.

Kung Håkon Håkonsson styrde ett sitt sjöfararimperium från Öckerö och Marstrand till Hebriderna och ön Man. Norrut vidgat till Island och Grönland. Skotske kungen Alexander satte stopp för norska expansionen med slaget om Largs vid fjorden Clyde. Kung Håkon seglade sedan till Kirkjuvagr på Orknøjar, dagens Kirkwall på Orkney. Där han dog i december 1263, ledsagad av ländermannen Jon Drottning. Jon var från Tjörn om man ska tro släktforskarna.

Emma lämnade Stornaway 1 juni, för att norr om Orkney mötas av svag vind på Nordsjön. Samma dag lämnar hennes vän Anders Eriksson Ljungskile, för att med en 40 fots ketch, döpt Malala, ge sig ut på ensamsegling. Efter återhämtning på Kanarieöarna blev han förste svensk som ensam seglat jorden runt nonstop. Hela 223 dagar utan landkänning.

Dålig vind segade resan över Nordsjön och kagerack. Emma: Den västra kulingen som jag längtat efter kom precis utanför Vinga och gjorde sista sträckan mot Tångudden tämligen äventyrlig”.

En våg forsade in i sittbrunnen, för första gången under 15000 sjömil långa resan. En kovändning vid Trubaduren fick fästen att lossna i revade storseglet. Att kapsejsa hade känts snopet. Som då hemvändande ostindiefararen Götheborg sjönk vid grundet Hunnebådan intill Nya Älvsborg.

Emma gjorde flera vändor utanför Långedrag så att familj och vänner skulle hinna före till Tångudden. Resan började 3 september 2017, hemma igen 11 juni året efter. Drygt nio månader. 164 dagar mol allena i båten, varav 67 nonstop utan att gå iland.

Återförening med kramar, blommor och champagne. Mamma Lollo och pappa Claes Ringqvist.

Emma: ”Vinden och vädret utanför Göteborg och i Yttre Hebriderna var det tuffaste på hela resan. Vädret var annars en av de där sakerna som jag förväntade mig skulle vara svårare och mer dramatiskt. Men jag har egentligen inte hamnat i något riktigt tufft väder”.


Odysseusianer?

Långsegling lika onyttigt som att skicka astronauter till månen? Som Odysseus irrfärder bland lockande sirener?

Före järnvägen och ångbåten reste man kanske tio gånger så fort på sjön. En brigg lastade tusen gånger mer än en hästfora. 10 000 soldater var enklare att försörja från havet. Ett faktum som präglade riksgränserna i Skandinavien. Känslan för sjön har ärvts genom århundraden. Förr låg Shetland och Aberdeen närmre till än Stockholm för många kustbor i Bohuslän.

Emma har åtskilligt gemensamt med forna tiders sjöfarare. Vad finns bakom horisonten? Utforskandet sitter djupt i mänskliga själen. Utan den nyfikenheten hade vi kanske blivit kvar som isolerad stam bland giraffer på savannen.

Emmas i kölvattnet på de stora upptäckarna ger vinkar om deras betydelse. Darwins insikter om vulkaner på St Helena. Ön som också Cook och hans botanist Solander studerade innan de for till Tahiti. Där de från en solförmörkelse bidrog till att bestämma avståndet till solen. Därmed till planeternas banor, till fromma för navigationen. Jens Munk fann inte nordvästpassagen – med utvidgade kunskap om havet runt Arktis. I vår tid en växthuseffekt som öppnar segelbara passager i nordväst och nordöst.

Långseglarna medverkar till vetandet om allt varmare hav. Om flora och fauna. Om miljöförstöring och havssopor inte minst. Iakttagelser som gör oss alla medvetna.

Det sägs att teknik för bilar i Formel 1 med tiden dyker upp i vanliga bilar. Frågan är om inte långfärdsseglare är testpiloter för metoder som gör allemans flytetyg säkrare. Som då Håkan Lans seglade och fick idén till teknik vilken ledde till AIS, Automatic Identification System.

Sven Yrvind uppfann världens minsta sextant, vikt tre gram. I en båt byggd som en flytande kork, på samma sätt som frifallslivbåtar.

Ingenjören Lars Bergström uppfann Windexflöjeln som sitter i masttopparna. (Se min DN-text). Det tog bara 80 dagar för Bergström att 1989 slå världsrekordet på kappseglingen New York – San Francisco. Med en ny sorts köl som blev en norm för snabba enskrovsbåtar, med 15 knop i stället för tidigare 10 .

Emma bjuder ärligt på en inre resa som vi kan lära av. Hur hantera stress och isolering. Finna en mening. Förverkliga drömmar i smått som stort. Seglingsbad är som skogsbad sittande på en stubbe. Fast mer på djupet för att hitta sig själv.

Emma: ”samtidigt var ensamheten tuffare än jag hade tänkt mig. Det finns så otroligt mycket tid att grubbla. Man börjar se sig själv utifrån ett större perspektiv. Känslorna förstärks, dalarna blir djupare och topparna högre. Ena stunden kunde jag tycka att jag var en idiot som gett mig iväg för att två timmar senare, med vind i seglen och en kopp te i handen, tänka att det var mitt livs bästa beslut”.


/ Av Ingemar Lindmark

Emma, sång och musik

Källor:

Video:

Poddar:

Texter:

2018